Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Létezik egy mondás: "Aki ismeri a mítoszokat, az ismeri az embereket." Az emberiség tapasztalatokat szerzett, amelyeket azután az asztrológia dolgozott fel és tett továbbadhatóvá. Cselekedeteinket ugyanis a bennünk rejlő évezredes tapasztalatok irányítják.
A tapasztalatok olyan erők, amelyek az értelemtől függetlenül mozgatnak bennünket. A hagyomány szerint ez az erő az emberben lakozó isteni szférából ered, s csupán azért vetítjük az égre, hogy ezáltal objektívebb képhez jussunk. Objektívnek lenni azt jelenti, eltávolodni önmagunktól, vagyis a szubjektív elemektől.
Az
ember soha sem fogja egyetlen isten létezését sem bebizonyítani. A
lélek, a tudattalan azonban ismer egy bennünk rejlő erőt. Ezért is van
az, hogy a bennünk élő lelkek is olyan sokfélék, mint mondavilágunk
istenei. Eleinte abban a tévhitben éltünk, hogy minden a saját
akaratunkon múlik, és valamennyi döntés saját elhatározásunk gyümölcse.
Azonban hajlamosak vagyunk átsiklani afölött, hogy létezik egy pont,
ahonnan már nincs visszaút, egy pont ahol már nem választhatunk, és már
nem tarthat vissza semmiféle értelem. Ekkor már saját utunkat járjuk,
és megszállottként üldözünk valamit, ami teljességgel fölöttünk áll és
hatalmában tart. Ezzel alakot öltöttek és vezetőnkül szegődnek az
istenek és archetípusaik. Az asztrológia egyik érdeme, hogy megfejtette
a rendkívül szerteágazó és sokszor nehezen áttekinthető istenmítoszok
lényegét.
Az asztrológiai archetípusokat tehát az emberi
tapasztalatvilág prototípusainak tekinthetjük... és mo0st lássuk az
isteni bolygókat:
Apolló - Nap
Ritkán
fordult elő, hogy az istenek és istennők valóságos alakban mutatkoztak
meg az emberek előtt. Idejük legnagyobb részét az Olümposzon töltötték.
Ők annak köszönhették halhatatlanságukat, hogy rendszeresen
fogyasztották felséges italukat, a nektárt, és ínyenc eledelüket, az
ambróziát
Számos természetfeletti tulajdonsággal rendelkeztek,
például meg tudtak jelenni emberi és állati formában egyaránt. A görög
istenek ugyanolyan jó és rossz tulajdonságokkal rendelkeztek, mint az
emberek, éppen ezért az Olümposz gyakran volt hangos a vitáktól és
viszályoktól.
Apollón,- Zeusz és Léto fia, Artemisz ikertestvére-
neve olykor egyszerűen Phoibosz " Ragyogó", jelenítette meg az ókori
görög mitológiában a Nap erejét. Vihar, tűz és fényisten volt, az élet
isteni fia, a tisztaság, a világosság és fény gyógyító erejének
hordozója. A jóslás és a költészet istene.
Tüzes nyilával
elpusztítja az alvilág sötét lényeit, az ellene forduló vagy lázadó
embereket. Értett a betegségek, sebek orvoslásához. Külsejét tekintve
daliás, arányos testalkatú, fejét aranyos fürtök borítják, tekintetéből
nyugalom és a szellem fénye árad. Szereti a dalt és pártolja a
költőket, ő a múzsák karvezetője, a lantjátékot Hermésztől tanulta. A
lakomákon az isteneket dallal, muzsikával gyönyörködteti.
Kedvenc állata a hattyú és azok a madarak, amelyeknek röptéből jósolni szoktak.
Gyógyító
istenként hatáskörébe tartozik a bűnök eltörlése, olykor azonban
szigorúan lesújt a halandókra, például ikertestvérével Artemisszel
lenyilazza az elbizakodott Niobé gyermekeit, máskor járványt küld az
emberekre.
Ért a vadászathoz is felszereléséhez tartozik egy ezüst
íj, melynek nyílvesszői mindig célba találnak. Kedvesei közül híres
Daphné, aki elutasította szerelmét, ezért az isten babérfává
változtatta. A Naphoz hasonlóan azonban a napistennek is van árnyékos
oldala. Ő a görög mitológia titokzatos Dionüszosza, az önkívület, a
mélyből feltörő életkedv, a szőlő, a bor, a szüret, a mámor, aki egyben
a földalatti lények, az éjszakai élet istene.
Dionüszosz az őserő
megtestesítője, nemhiába kísérik útjain vad szatírok. Idő előtt,
fejletlenül született, ezért Zeusz bevarrta a combjába, és addig ott
tartotta, amíg erős csecsemővé nem fejlődött, ezért Dionüszoszt joggal
nevezték kétszer született istennek.
Az asztrológia szerint a Nap
, életerőnk szimbóluma. Az életet, az alkotást szolgáló, a nehézségeket
leküzdeni képes erő jelképe. Vállalkozó kedvre, bátorságra buzdít.
A
mondavilág azonban a negatív vonásokat sem hallgathatja el. Neki
tulajdonít néhány jellegzetes emberi gyengeséget, mint például
önteltséget, kritikátlanságot, saját személyünk túlbecsülését. Apollón
a babérkoszorú viselésének dicsőségén kívül, magában hordozza a mély
zuhanás lehetőségét.
A görög mondavilágból származik a "
napvilágra kerül" kifejezés, ami a szólásban rejlő igazság alapja. Aki
hazudik, az menekül a fény elől, a sötétben adja át magát bűnös
szándékainak és valódi dionüszoszi kábulatban lel méltó jutalomra.
Dionüszosz
a világot beragyogó hatalmas Nap ellenistene. Ők ketten azonban mégis
egyazon istenszimbólum két arca. A Nap a horoszkópban arról ad
felvilágosítást, hogyan viselkedem, mennyire bízom magamban, mennyire
vagyok önálló, cselekvőképes , milyen erős az akaratom és megvalósító
erőm. Hol van életem súlypontja, melyik az az életterület ahol
kiteljesedhetek , és kibontakozhatok. Milyen a viszonyom a tekintélyt,
hatalmat képviselő emberekkel. Mennyire vagyok életerős, egészséges és
életvidám.
Holdistennők
A másik fővilágosító a Nap után a Hold is magára vonta az emberek
figyelmét. Nem ok nélkül vált a Hold különböző korok, különböző népek
szemében legfőbb isteni jelképpé!
A Nap a férfiasság, a Hold a
nőiesség szimbóluma. Szinte valamennyi mitológiában női alakban jelenik
meg a Hold, és amilyen sok arca van a Holdnak, olyan sokfélék a
holdistennők is.
Szeléné a holdistennő a befogadó , női
princípiumot jelenti, neve "sugárzót" jelent. Uranosz és Gaia gyermeke.
Testvére és felesége Héliosznak, a napistennek, akivel csak titokban
lehetnek egymáséi, Szeléné eltűnik amikor Héliosszal egyesül. Újhold
van, a kezdet és újrakezdés időpontja.
Egy új ciklus kezdődik, és
így találjuk meg a Nap és Hold egyesülésében a mag, a csíra a dolgok
őskezdetének képét. Szeléné a termékenység, a nők az otthon és a család
istennője, de az éjszakáé, az alvásé és a halálé is. Összefüggésbe
hozható a Föld életritmusával, az ár- apállyal , amelyet a Föld
tömegvonzása idéz elő, és minden olyan folyamattal, amelyben a születés
és elmúlás ciklusa jelen van. A monda szerint, a szép fiatal isten
Endymion egy barlangban aludt, Latmosz hegyén, amikor Szeléné
megpillantotta. A monda különböző okokat említ, hogy miért aludt el
örökre, egyik szerint, az ő vágya volt, mert irtózott az öregségtől,
így az alvás megőrzi örökre fiatalságát és szépségét. A másik történet
szerint Zeusz felfedezte Hérával való titkos szerelmét, és örök álomba
merítette. Szeléné egyesült az alvóval, anélkül, hogy egy szót szólt
volna, és ötven lánnyal ajándékozta meg.
Itt találjuk meg a
szótlan, csendes odaadást, a készségességet és az összetartozást ,
amelyek jellemzőek a Hold princípiumra. Itt újra előjön a természet
ösztönös termékenysége, mely gondolatok nélkül szaporodik ,- egy belső
ritmusnak engedelmeskedve-
Artemisz a görög mitológia szűz
istennője a természetes érintetlenségben élő leányok jelképe, a Hold
egy másik aspektusa, képe megfelel a növekvő Holdnak, amely még nem
érte el a teljességet vagyis a ( teliholdat). Gyönyörű fiatal hajadon,
arányos termettel, derűs és egyben komoly tekintettel.
Különösen
ragaszkodik hajadonságához. Mindjárt születése után, látva, hogy anyja
mennyit szenvedett Apollón világra hozatalával, arra kérte Zeuszt, hogy
örökké szűz maradhasson.
Otthona zöld erdőség, a tiszta forrás, ahol
állatokra vadászik. Ő a szűzies tisztaság védelmezője . Kiséretéhez
tartoznak a harcias amazonok, akik vak dühvel, önmagukat elcsúfítva
harcolnak tisztaságuk megőrzéséért a férfiak világa ellen.
A
telihold megfelelője Héra, Zeusz felesége. Ő az anyaság istennője, és,
a nők fontos szerepére utal a görög mitológiában. Héra az otthonok és
tűzhelyek őrzője. A házasság törvényeit szigorúan betartja, de nemcsak
saját magát védi az idegen férfiaktól, hanem Zeuszt is szeretné a
nőktől, ami nem mindig sikerül, ezért a mítoszokban féltékeny
istennőként ábrázolják.
Perszephoné -Zeusz és Démétér lánya- birodalma , a teljes elsötétülés felé tartó holdsarló alvilági istennőjének lakhelye.
A
monda szerint épp virágot szedett társnőivel Szicíliában, amikor
kettéhasadt a Föld, és Hádész az alvilág istene előbukkant
aranyszekerével és elragadta őt. Hiába kereste anyja, hiába borult
gyászba a föld, Perszephonénak az alvilágban kellett maradnia. Később
Démétér kérésére Zeusz megengedte, hogy az év kétharmadát az Olümposzon
töltse, de a többi egyharmad évet férjével kellett töltenie az
alvilágban.
Az újholdnak, de különösen a holdfogyatkozásnak a
fekete Holdnak Hekaté az istennője, - boszorkány- az éjszaka
királynője, három feje van és egy kutyafalka kiséri. Lefátyolozott
arccal, kezében fáklyával, főleg keresztutaknál, vagy a temetőkben
jelenik meg, romlást és halált visz mindenhová. Hekatét, a
méregkeverőt, nemhiába kötötték a holtak birodalmához. Kezdetben
jótékony istennőnek számított, később azonban a sötét tudattalanból
feltörő félelmet, testesíti meg.
Nála lel otthonra az egész
démonvilág, a kísértetjárás, a varázslat és lidérces álmaink minden
alakja. Az éj leple alatt kiválóan űzi varázslói mesterségét. Még Zeusz
is tisztelte hatalmát, és senki sem merte őt akadályozni.
A Hold
lélektanilag tekintve, érzelmi világunk, lelkünk alaphangulatát
szimbolizálja, valamint, a tudattalan, ösztönös érzeteinket és érzelmi
mintáinkat, amelyeket a mindennapokban megélünk. A Hold azt mutatja,
hogyan reagálunk a külső ingerekre, milyenek a lelki reakcióink . A
legelső minták csecsemő és kisgyerekkorban aktiválódnak, és intenzíven
kapcsolódik az anyához. Tehát a bennünk élő anyai és ősi- női
princípiumhoz. Az odaadási képességünkről, a ragaszkodásról, a
gondozásról és táplálásról , arról, hogyan tudunk érzelmileg kinyílni
és mennyire vagyunk befolyásolhatóak.
Mivel az anya a csecsemő
számára a világot jelenti, egy olyan "ősbenyomást" hagy benne amit
magával visz az életbe, s ez lesz az alapvető tapasztalata a világról
és anyaképről.
Hermész - Merkúr
Először
tehát a Nap és Hold hatását fedezte fel az ember és ezek ritmusát. A
megfigyelésekkel pedig felfedezte az időszámítást. A többi istenség
jellemzésében egyre igényesebb lett, rájuk vonatkozó tudását és
tapasztalatait egyre pontosabban igyekezett megfogalmazni.
Merkúrt ,
a görög mitológiában Hermésznek hívták. Ez a bolygó áll legközelebb a
Naphoz, és legnagyobb távolsága tőle 28 fok, tehát állandóan a Nap
közelében tartózkodik, hol előtte, hol mögötte jár.
Nem csoda
tehát, hogy ezt a vándorlást követjárásként könyvelték el az emberek. Ő
lett az istenek hírnöke. Kezében hírnök pálcát tart, melyen két kígyó
tekergőzik, fején utikalap, lábán szárnyas saru.
E mellet ő leleményesség, az ügyesség istene, a kereskedők és tolvajok pártfogója, a holt lelkek vezetője.
Feltalálta a pásztorsípot és a betűvetést. Ő rak tüzet az Olümposzon az isteneknek, és segíti a szónokokat.
Már
a fogantatása is összefügg a bolygó szimbolikájával. Apja Zeusz egy
éjjel kisurrant felesége, Héra mellől és meglátogatta barlangjában
Maiat, Mükéné egyik hegyén. Ott nemzették Hermészt, aki titokban
született meg. Tehát " törvénytelen" gyermek.
Nemzése összefügg a
nem teljesen legális fogalmával. Kezdettől fogva független, már egy
napos korában fiatalemberré érik, ehhez az időszakhoz kapcsolódik
leghíresebb mítosza:... Kimászott bölcsőjéből és békateknőből készített
lantján mulatta magát. / Az antik állatövi ábrázolásokon az Ikreknél
mindig hangszer van, legtöbbször lant./ Majd egy napon felfedezi
Apollón marhacsordáját. Ravasz cselt eszel ki, hogy ellopja ötven
tehenét, s elhajtotta őket, de háttal a menetiránynak, hogy a nyomok
megtévesszék a gazdát. Két tehenet ügyesen megsütött, a többit
elrejtette. Majd visszabújt a bölcsőbe, s ártatlan kisdednek mutatta
magát, akkor is amikor Apollón számon kérte tőle a csordát. Ügyesen
tagadja, arra hivatkozva, hogy ő még gyerek .
Apollón Zeusz elé viszi az ügyet, ahol a tettes ismét olyan ravaszul védi magát, hogy a főisten nem tud haragudni rá.
Hermész
egyúttal ki is használja az alkalmat arra, hogy helyet követeljen
magának az Olümposzon az istenek között, és megemlíti, hogy két állatot
áldozott a tizenkét istennek. Az istenek ama kérdésére, hogy ki a
tizenkettedik, hiszen csak tizenegyen vannak, ravaszul így válaszol: "
Ő ette meg az állatok tizenketted részét, egy falattal sem többet, mint
amennyi őt megilleti."
Zeusz nevet a fiú agyafúrtságán, és később
a megfelelő tisztelettel emeli az istenek sorába. Örült az ötletes,
ügyesen beszélő kis istennek, és Hermész megkéri őt, hogy tegye meg
hírnökévé.
Cserébe megígéri, hogy nem hazudik többet, de azt, hogy mindig a teljes igazságot fogja mondani, sajnos nem tudja megígérni.
Feladataihoz
tartozik, hogy az istenek akaratát közvetítse az emberek felé és
fordítva. Soha nem alkalmaz erőszakot, hanem beszédkészségét,
meggyőzőerejét használja inkább.
Még az alvilágba is eljut, neki tulajdonítják azt a képességet, hogy a lelkeket visszahozza az Alvilágból.
Korán
felismerte, hogy az emberben lakozó jó és rossz együttesen rejlik
bennünk, s hogy saját magunknak kell megtalálnunk a két véglet közötti
egyensúlyt. Ő az emberi isten, az emberhez legközelebb álló gyengékkel.
Láthatjuk tehát, hogy a merkúri észjárás nem azonos az értelmi
képességgel, az a Hold ( jobb agyfélteke) és Nap ( bal agyfélteke)
együttes működése. A horoszkópban Merkúr arról ad felvilágosítást,
hogyan gondolkozunk , beszélünk, hogyan tanulunk, és mit jelent
számunkra a tudás. Milyen mértékben tudunk objektíven és semlegesen
gondolkodni és hogyan dolgozzuk fel azokat a tapasztalatokat,
amelyekkel kapcsolatba kerülünk. Hogyan fejezzük ki magunkat, a tudás
mely területei érdekelnek különösen, hogyan tudjuk az érdekeinket
érvényesíteni.
Aphrodité - Vénusz
Valójában a Vénusz volt az a bolygó, ami amely az idők kezdete óta, leginkább elbűvölte az embereket.
Esthajnalcsillagként
is ismerik, noha éjfélkor soha sincs a horizont felett. Nem csoda
tehát, hogy a görög mitológiában Aphroditéról szóló mítosz is kétarcú.
E
kettősséget, Phószphorosz és Heszperosz istenek alakja jelképezi.
Phoszphorosz a Napot megelőző hajnali csillag, a komoly találkozást
bevezető gyengéd szerelmi játék. Heszperosz ezzel ellentétben az esti
csillag, amely a csendes szerelmet, az összetartozást jelképezi. A
hagyomány szerint, az esti csillag kíséri nászágyba az újdonsült párt.
Már
születésének körülményei között is kettősség van, az egyik szerint apja
Zeusz, akinek villáma megérintett egy kagylót, és a tenger habjai közül
kiemelkedett ki az istennő.
Másik nézet szerint, Uranosz az apja, akinek kifolyó véréből keletkezett a szépséges Aphrodité.
Ciprus
szigetén ( itt bányásszák a legtöbb rezet, ami a Vénusz féme) volt
kultuszának egyik középpontja, e szigeten terültek el gyönyörű kertjei,
amelynek kerítését és kapuját, férje Hepaisztosz a kovács készített.
Az istennő ébreszti fel a szerelmi vágyat, hatalma mindenkire kiterjed, ( kivéve Athénét, Artemiszt és Hesztiát.)
Még a tengernek is parancsol, kedvező szelet, szép időt ad a hozzá fohászkodó utasoknak.
Ugyanakkor megbünteti azokat, akik nem ismerik el a szerelem hatalmát vagy dacolnak vele.
Aranyszekerét
verebek húzzák, kedvenc madarai a galambok. Amerre jár az egész
természet megújul, az embereket boldogság önti el. Szent növényei az
alma és a rózsa. Többször szerelmi kalandokba bocsátkozik halandókkal,
istenekkel egyaránt.
Amikor egyszer Árésszel volt együtt, Héliosz
észrevette őket és értesítette Hepaisztoszt, aki egy bűvös aranyhálóval
foglyul ejtette őket, hogy az istenek nevessenek a póruljárt
szerelmespáron. Csak Poszeidon kérésére engedte őket szabadon.
Minden férfiban és nőben megvan a Vénusz-elv , amiben igen nehéz megtalálni az egyensúlyt.
Aphrodité-Vénusz
a nőnek a férfi iránt érzett vágyát és a tökéletesség felé törést
szimbolizálja. Tudja, hogy nincs boldogság, szenvedés és nincs
győzelem, áldozat nélkül. Aki tökéletes boldogságra vágyik, annak előbb
végig kell járnia Sztüx vizeit.
A nemek találkozásában
Aphrodité-Vénusz és Árész-Mars állnak természetes feszültségben
egymással. Azonos mértékben kell kötődniük egymáshoz, különben
szerelmük puszta nemi kapcsolattá válik.
A Vénusz a horoszkópban
arról ad felvilágosítást, hogy általában mit találunk szépnek, hogyan
próbálunk harmóniát teremteni, milyen az ízlésünk , milyen típusú
emberekkel jövünk ki jobban, kiket kerülünk. Hogyan teremtünk
kapcsolatokat. Mit találunk értékesnek, mely dolgok adják nekünk a
személyes biztonság érzését. Mi okoz örömet és beteljesülést.
Mennyire vagyunk odaadóak, megértőek mennyire tudunk másokra figyelni, illetve, hogyan tudjuk mindezt befogadni.
Árész - Mars
És most nézzük a vörös bolygót a Marsot.
A görög mitológia Árésznek ismeri. Szülei Zeusz és Héra. Dühből és bosszúállásból nemzették.
Héra
mélyen fel volt háborodva férje legújabb félrelépésén, és Árész férfiúi
mag nélkül fogant meg benne. Így a tulajdonságaiban is jellemzőek
lesznek rá az indulatosság, zabolátlanság, szenvedélyesség, harcias
viselkedés.
Durva, csiszolatlan modora miatt sem szülei, sem a többi
istenek nem szerették. Homérosz az Iliászban erőszakosnak és
dicsekvőnek írja le.
Ennek ellenére az Olümposz tizenként istenének
egyike. Amennyire visszataszítóak karakter tulajdonságai, annyira vonzó
a külsejét tekintve. Magas, izmos, igen vonzó a másik nem számára.
Árész
eredetileg a tavasz az újra éledés, a tél sötét uralma feletti győzelem
istene volt. Jelképe az eke és a lándzsa ami vasból készült és a Mars
féme is az. Ez az istenség kettősségére utal, a tél legyőzéséhez teljes
erőbedobással kell küzdeni, indulatoktól vakon, és hinnünk kell saját
sebezhetetlenségünkben.
Egyszer két óriás, két Alóada felülkerekedik
Árészen és bezárja Őt. A nagy isten ebben a helyzetben teljesen
tehetetlen. Az ösztönélet feletti uralma révén nem juthat messzire.
Bevetett erőnket, értelmesen, más erőkkel összefogva kell vezérelnünk,
vagyis másokkal karöltve.
Az erő önmagában nem sokat ér... Amikor
Athéné Árészen ejtett sebet, nagy fájdalmát csak Zeusz könyörgése
enyhítheti. Amikor az óriások bezárták Árészt, csak Hermész ravaszsága
szabadíthatja ki.
A beteljesülés érzését pedig csak Aphrodité hozhatja el számára.
A Mars az élet őserejét szimbolizálja. Őserő nélkül ugyanis semmit sem ér , mégis tragikus véget fog érni, aki csak ebben bízik.
Saját
erejébe vetett túlzott bizalma gyorsan a vesztébe sodorhatják az
embert. Akiben viszont túl kevés az őserő, annak puszta léte forog
veszélyben.
Általában hibásan értelmezzük a Mars erőit, mert mindig
kis szerencsétlenséget látunk benne. Pedig Ő a győzelem, a haladás
megtestesítője is.
A marsi erőkkel szemben csak rendkívüli
bátorsággal, de fegyelmezetten léphetünk fel. Azok ugyanis csak akkor
vezetnek bajhoz, ha mértéktelenül, féktelenül vagy egyáltalán nem
használjuk őket.
A Mars a horoszkópban azt mutatja meg, milyen a
megvalósító erőnk, hogyan éljük meg indíttatásunkat, és milyen módon
használjuk a gyakorlatban.
Valamint, ( a Vénusszal együtt) milyen bennünk az adás- elfogadás képessége.
Zeusz - Jupiter
Elérkeztünk a főistenhez, Zeusz- Jupiterhez.
Kronosz
és Rheia gyermekeként jött a világra, öt testvérével együtt. ( Hesztia,
Démétér, Héra, Hádész, Poszeidon Kronosznak atyja, Uranosz átka járt az
eszében, miszerint őt is saját gyermeke fogja legyőzni. Ezért
gyermekeit, ahogy megszülettek, sorra lenyelte.
Nem tudott ebbe
belenyugodni Rheia, s amikor a legkisebb fiát, Zeuszt a világra hozta,
elhatározta, hogy megmenti az életét. Követ pólyált be az újszülött
helyett, azt adta oda férjének.
Kronosz nyomban le is nyelte. Anyja
Zeuszt elrejtette Kréta szigetén. Két nimfára bízta Őt, akik friss
mézzel és kecsketejjel táplálták, a fegyveres Kurészek pedig vigyáztak
rá. Ha sírt őrzői éktelen lármát csaptak, hogy elnyomják a síró
csecsemő hangját, nehogy Kronosz felfigyeljen rá.
Zeusz utóbb mindenkinek meghálálta szolgálatukat. A Nimfákat Kréta papnőivé, a Kurészeket pedig papjaivá tette.
Amaltheia
Kecskét miután kimúlt, az ég csillagai közé emelte, bőréből oltalmazó
pajzsot készített, szarvából pedig bőségszarut, amiből soha ki nem
fogyott étel- ital.
Zeuszra várt a legnagyobb hatalom, Ő lett az istenek és emberek atyja.
Miután felnőtt, elment, hogy beteljesítette az átkot, amelyet Kronoszra kimondott Uranosz.
Az
ész istennője ellátta őt tanácsokkal, varázsszert is adott Zeusznak,
amellyel arra kényszerítette apját, hogy visszaadja lenyelt gyermekeit.
Sorra
ki is léptek apjuk gyomrából, születésük sorrendjét megfordítva,
először a kő került elő, utolsónak Hesztia. A legidősebb és
legfiatalabb istennő egy személyben.
Zeusz visszahozta testvéreit az életbe, velük együtt küzdött meg Kronosszal a világ uralmáért.
Prométeusz
is a többi isten oldalára állt, hasznát is vette a főisten Prométeusz
tanácsainak. Felhozta a Tartaroszból a Küklopszokat, akik akkor
kovácsolták számára a villámot. Hádésznek láthatatlanná tevő sisakot,
Poszeidonnak háromágú szigonyt.
Ilyen fegyverek segítségével győzték le Zeusz és testvérei Kronoszt és a Titánokat, majd maguk között osztották fel a világot.
Zeusznak
jutott az ég, Poszeidonnak a tenger, Hádésznak az alvilág. Utóbb
Kronosznak megkegyelmezett, felengedte a Tartaroszból, de száműzte, és
messze nyugaton a Boldogok szigetén, az üdvözült holtak fejedelmévé
tette.
Kronosz - Szaturnuszt életben hagyja, és kijelöli számára az
őt megillető helyet az istenek világában. Zeusz tehát reménysugár
önmaga és az egész világ számára. Kronosznak megkegyelmezett , mert nem
létezik már a " szemet szemért" elv. A hideg szaturnuszi világ és a
bölcs életelv közötti harc tehát beteljesedik. Éberen őrzi a vallást és
igazságot oszt.
Hatalma alá tartozott az Olümposz és a világi rend
egyaránt. Képes a megbocsátásra , de tud kegyetlenül büntetni , főleg
ha úgy érzi, hogy kihasználják.
De megvannak a gyengéi is,
büszkeségén néha csorba esik, és nem tud ellenállni a kalandoknak.
Zeusz mindent megengedhet magának, hiszen ismerjük a mondást: " Amit
szabad Jupiternek, nem szabad a kisökörnek!" Ezt persze ki is
használja, s ez önteltség, zsarnokság képében jelenik meg.
Zeusz
alakjában a Nyilas szabadságszerető, zabolátlan szelleme tükröződik,
aki nem hajlandó magát korlátozni. Céljait, vágyait, elképzeléseit
szeretné megvalósítani, ugyanakkor köti Őt a felelősség és a földi
határok. Ez a két oldala versenyzik állandóan egymással, anélkül, hogy
ez a verseny valaha is eldőlne.
A Jupiter a horoszkópban arról ad
felvilágosítást, hogy milyen a hitem, filozófiám az életszemléletem
(optimista vagy pesszimista). Milyen elvárásaim vannak a jövőre nézve.
Mekkora szabadságra, függetlenségre tágasságra van szükségem az
életben. Milyen a viszonyom a társadalomhoz, szociálisan hogyan
viszonyulok az élethez. Milyen módon próbálom magamat tovább
fejleszteni, hogyan tágítom a tudatomat.
Kronosz - Szaturnusz
Kronosz anyja, Gaia a Föld, aki a Káoszból származott.
Férfi nélkül hozta létre Uranoszt, az Eget.
Később
fiával egyesült, és isteni titánokat szült, akikhez Kronosz is
tartozott. A görögök halhatatlan óriásoknak tartották a titánokat, akik
az ősidőkben uralták a világot.
Uránosz azonban csúnyának és
visszataszítónak tartotta gyermekeit, és mindig visszatolta őket anyjuk
hasába amikor meg akartak születni. Gaia keserűen panaszkodott fiának
Kronosznak és rábeszélte, hogy harcoljon apja ellen. Egy éles sarlót
adott neki, hogy ezzel kasztrálja apját. Uránosz kifolyó véréből
születtek a bosszúállás istennői az erinüszek.
Miután legyőzte
apját, ő lett a világ ura, de hamarosan ugyanolyan brutális és
kegyetlen lett, mint apja. Megjósolták neki, hogy őt is gyermeke fogja
megfosztani a hatalomtól.
A Kronosz - mitoszból azt az
alapgondolatot szűrhetjük le, hogy azt kapjuk vissza amit adunk, tehát
mindennek ami történik velünk, valahol a múltbéli döntéseinkben és
cselekedeteinkben megvan a gyökere. Ha tanulunk a jelenből, akkor a
jövőnk is megvátozhat.
Kronosz- Szaturnusz az idő és a sors istene.
Gyakran
ábrázolják öregemberként kaszával, sarlóval a kezében, ami azt
szimbólizálja, hogy minden ami a világon létezik, véges. Így köze van a
korhoz, a földi élet határaihoz, a halálhoz.
Tehát senkinek sem jut több idő itt a földön, mint amennyit a sors szánt neki.
Megtanítja, mit jelent az idő az anyagi világban. Nem lehet kitérni az elől amit a Szaturnusz megkövetel tőlünk az életben.
Szigorú tanító, aki hagyja, hogy szenvedjünk, hogy végre észhez térjünk.
Viszont
megjutalmazza minden erőfeszítésünket, kitartásunkat, még akkor is, ha
az eredmény nem rögtön látszik is meg, hanem hosszadalmas, fárasztó út
során.
A Szaturnusz a horoszkópban arról ad felvilágosítást, hogyan
viszonyul hozzánk a társadalom, támogatja, vagy korlátozza terveinket.
Mely területen érezzük bizonytalannak, félénknek, kevésnek magunkat.
Hol élünk át újra és újra frusztrációkat, csalódásokat.
Mely területen tűnik úgy, hogy mindenki másnak jobb az élete, mint az enyém?
Azon a területen, ahol a Szaturnusz áll, konfliktus van a társadalmi és individuális elvárások között.
Uránosz - Uránusz
Uránosz
neve "Eget" jelent, uralkodik az égbolton és a csillagokon. Minden
éjjel leereszkedik a földre és sok gyermeket nemz vele. Az Uranosz
legendát (Kronosz kapcsán már ecseteltem.)
A mítosz több olyan témát
is tartalmaz, ami az emberi lélekben működik : Elégedetlenség a
megteremtett dolgokkal, amelyek nem olyanok, mint amit elképzeltünk.
Harc az öregek és fiatalok között, az új és régi között, harc a konvenciók és az ember individualitása között.
Uranosz
székhelye nem a föld és nem a földi realitás, hasonlóképpen a uránikus
vagy vízöntő jellegű emberek sem élnek testükben, vagy érzelmeikben,
leginkább szellemükben.
Az új eszmék iránti fogékonyság és ideáljainak tartossága jellemzi.
Ám amikor az elképzelt dolog konkretizálódik, vagyis testet ölt beleütközik a határokba korlátozásokba.
Uránosz
mítoszában megtalálható a tökéletesség utáni törekvés, ami minden
realizált dologban összeütközik az anyagi világ tökéletlenségével,
vagyis a gyakorlati valóság nem felel meg az elképzeléseknek.
Az
Uránusz, a Merkúr felsőbb oktávjaként az intuíció, a váratlan
felismerés jelképe. Ami csak látszólag jön egyik pillanatról a másikra.
Minden intuíciót az adott dologgal hosszadalmas foglalkozás előz meg.
A belső emberi erőkben rejlő új dimenziókat mutatja meg
Az
Uránusz a horoszkópban a következőkről szolgálhat felvilágosítással:
Mely életterületen élhetünk meg hirtelen felismeréseket, új, eredeti
ötleteket, hol van erős vágyunk a változásra, hol érzünk vágyat az
újításra , tökéletesítésre. Ahol az Uránusz áll, ott abszolut igazságot
keresünk. Melyik életterületen hajlunk a szokatlan, váratlan cselekvési
módokra.
Poszeidon - Neptunusz
Poszeidon,-
Kronosz és Rheia fia, - a tengerek, vizek teremtő ura, kezében egy
háromágú szigonyt tart, ami a Neptunusz bolygó szimbóluma is.
Ló alakú víziszellemek vontatják hintaját, amikor útra kél vízalatti palotájából.
Uranosz a káoszból született, de ki uralta a káoszt?
Zeusz testvére, Poszeidon- Neptunus , a tenger mélységének az ura.
A
tenger, a káosz rokona volt, mivel háborgásában Ő sem ismert a
szaturnuszi értelemben vett határokat.. Ahogy a tenger állandóan
változik, nincs állandó formája, körvonala, úgy Neptunusznak is ahhoz
van köze, ami megfoghatatlan, megmagyarázhatatlan .
Feladata, hogy
feloldja a határokat, átjárhatóvá váljon és olyan világgal hozzon
kapcsolatba bennünket, amely a nyilvánvaló, megfogható és anyagi világ
mögött rejlik.
Kapcsolatban van az álmokkal, ideálokkal, illúziókkal.
Amikor
a Vénusz felsőbb oktávjaként értékeljük a Neptunuszt, azt azért
tesszük, mert csakis egy magasabb rendű szeretetből eredhet a földi
élet. Poszeidon- Neptunusz világa a minden vagy semmi otthona, a
megsejtés és beleérzés végtelen lehetősége, természet feletti és
határtalan. Transzcendens, okkult és misztikus.
Magasabb
érzékelési képességet ad, az összefüggések felfogását, de rejtve marad
azok számára, akik nem akarják megélni ezt az energiát. Ahol a
Neptunusz áll, együttérzőek, beleérzőek és önzetlenek lehetünk.
itt vannak művészi vagy gyógyító képességeink is.
Megtanítja
a valóságot úgy elfogadni, amilyen az valójában, és nem olyannak, ahogy
az intellektusunkkal elképzeljük. Az intellektus csak azt tudja
elfogadni, ami megfogható, vagy logikusan levezethető.
A Neptun a
horoszkópban arról ad felvilágosítást, hogy hol van a mindent átfogó
szeretet és odaadás képessége bennünk. Mely területen kell harcolnunk a
bizonytalansággal, csalódásokkal, mely területen vagyunk hajlamosak a
dolgok kikerülésére. Hol vagyunk hajlamosak illúziókra, becsapásokra,
csalásokra, légvárak építésére, romantikára, a túl idealizálásra. mely
területen él bennünk a feloldódás, a felejtés, a határok
felszabadítása, egyedüllétünk és izoláltságunk legyőzése iránt.
Hádész - Pluto
... És végül elérkeztünk Hádészhez, az Alvilág urához.
Amikor
testvéreivel legyőzte Kronoszt, felosztották egymásközt a világot,
Hádésznek az alvilág jutott, hogy ott uralkodjon a holtak lelkén. Soha
senki nem menekült meg attól, hogy át ne szállítsák a Sztüx folyón a
holtak birodalmába, ami Hádész- Plutó székhelye.
Gyakran hordott láthatatlanná tevő sisakot, amely nagy mértékben segítette csábítási akcióiban.
Nem
ismeri a részvétet, ki egyszer belépett a birodalmába, annak nincs
visszaút. Szigorú király, de arra is van eset, hogy teljesíti a hozzá
intézett kéréseket. Csak Heraklész veszi fel vele a versenyt, aki meg
is sebesíti, és csak Orfeusz tudja meglágyítani a szivét, megengedi
neki, hogy visszatérjen Eurüdykéjéhez, a Tartaroszba.
Szent fája a ciprus , trónja alól erednek az alvilág folyói.
Azok
a tulajdonságok, amiket a mítoszok leírnak Hádészről, meggyőznek arról,
hogy könyörtelen, a holt lelkek feletti ítéletei visszavonhatatlanok,
hatalmas és minden élet ellensége. Ez a birodalom a lélek legalsó
rétege. Ebből az iszonyatos mélységből csak felfelé visz az út. Hádész-
Pluto a leggazdagabb isten, feltehetőleg azért, mert a föld kincsei
fölött uralkodik. Jelképezi a tömeget, így a hatalmat is, mert aki a
tömeget uralja azé a hatalom is.
A Pluto, a Mars felsőbb oktávja, vagyis a féktelen őserő egy magasabb rendű, transcendens érzése, a lelkierő.
Kapcsolatban
van saját "alvilágunkkal" a tudattalan hajtóerőkkel és áramlatokkal. A
Pluto a Skorpióban uralkodik, benne él a destruktívitás, amely gyakran
önpuszító.
Tudata kikerülhetetlenül szembesül az élet fonák
oldalával, és a gyermekkori tapasztalatok legtöbbször megerősítik a
lélek sötét sejtelmeit . Így már korán kialakul az a meggyőződése, hogy
a végén majd benyújtják a számlát.
A Plútó a horoszkópban arról ad
felvilágosítást, hogy mely területen van nagyobb erőnk a
koncentrálásra. Mely témában van különösen nagy regenerációs
képességünk, akár testi vagy lelki vonatkozásban. Milyen jelentőségű
számunkra családunk, rokonságunk, illetve az a csoport ahová tartozónak
érezzük magunkat, hol fontosabbak ezek a személyek saját magunkénál.
Mely területen vagyunk képesek a gyökeres változtatásra, átalakulásra.
Köszönetnyilvánítás:
Ezúton
szeretnék köszönetet mondani tanáromnak, Égető - Szabó Jánosnak akinek
filozófikus életszemlélete, gondolkodásmódja nagy hatással volt rám a
négy év alatt. Úgy érzem, neki is köszönhetem, hogy gyökeres
átalakuláson mentem keresztül. Továbbá Gál Edit tanárnőnek, aki
lelkiismeretes, precíz és tudását mindig felkészülten adta tovább.
Felhasznált irodalom:
Bernd A. Mertz : A csillagok tükrében
Brigitte Hamann: A tizenkét archetípus
Trencsényi - Waldapfel Imre:Görög regék
Alain Quesnel: Görög mítoszok és legendák
Mitológiai kislexikon
Barinka Ági
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!