Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az asztrológia jelentősége, lehetőségei és korlátai
Asztrológia vs Asztroszófia
Az asztrológia jelentősége
Nem tudom, hány emberben merült már fel az a kérdés, hogy miért
kell nekünk, miért kellhet nekünk, miért lehet jelentősége számunkra az
asztrológiának?
Nem arról van szó, hogy az asztrológiának van-e igazságtartalma.
Ez utóbbiról mindenki számára – aki hosszabb-rövidebb időt rászentel az
életéből – tapasztalati úton kiderül, hogy az asztrológia ma is létező
igazságtartalommal bír. Más kérdés azonban, hogy milyen igazságra
vagyunk kiváncsiak és elég-e nekünk ez az igazság. És természetesen az
is kérdéses, hogy egyáltalán milyen mélységig jutunk el az
asztrológiában, mely a saját tisztaságunktól, felfogóképességünktől,
kitartásunktól függ...
Vagyis arról van szó, hogy a kisebb-nagyobb mélység után eljön
mindenki számára az a pont, amikor érzi, hogy nem jut tovább és a
„végső igazságok” Ízisz fátyla mögött maradnak, az asztrológia
munkamódszerei, kutatásai nem visznek tovább.
De ha nem jutunk el sorsunk végső megismeréséig, ha a nehéz
döntési helyzetekben hiába van ott az asztrológia, mégsem mutatja meg,
hogy hogyan kell döntenünk, akkor valójában mire is jó?
Ez a kérdés tért vissza bennem újra és újra az alatt a most már
hosszúnak mondható idő alatt, amióta asztrológiával foglalkozom.
Mára az a véleményem alakult ki, hogy az asztrológia első és
legfontosabb jelentősége a mai ember számára az, hogy miután a
horoszkópban tükröződve látja saját magát egy tudatos önelemzési
folyamat eredményeképpen, egész egyszerűen zsigeri szinten elfogadja, hogy az univerzummal teljes összeköttetésben áll, hogy annak szerves része.
Ezzel nem azt mondom, hogy nincs más út, melynek során az ember
eljuthat odáig, hogy velejében érzi a csillagokkal, a bolygókkal, s
természetesen és leginkább az azokhoz tartozó szellemi lényekkel a
kapcsolatot. Ezzel csak azt mondom, hogy a mai ember, aki tudatosan,
értelmes összefüggéseket keresve közelít a világ felé, az asztrológia
hihetetlen jó eszköz arra, hogy végérvényesen tudatosuljon benne: nem
független az univerzum működésétől.
Az asztrológia második legnagyobb jelentőségének tartom, hogy
mikor az ember eljut ehhez a felismeréshez, innentől kezdve az is
tudatosul benne, hogy elfogadja a másságát. Elfogadja, hogy az ő egyéni
temperamentuma, lelki késztetései, hangsúlyos életfeladatai mások,
mint a másik emberé. Felismeri saját egyszeri és megismételhetetlen mivoltát.
Felismeri, hogy hiába vannak az általános társadalmi elvárások, az
általános szocializáció nyújtotta képek, életvezetési formák,
önértékelési sémák; ezek ellenére az „általános rendeltetéshez” képest
teljesen egyéni rendeltetése van a Földön. Ezt megfelelő tudatossági
szinten nem úgy kezeli az ember, hogy egoizmusának teret engedve
felmagasztalja magát és önérzeteskedve hangoztatja önmagában
különlegességét, hanem észreveszi, hogy mintegy a nagy kirakós játék
részeként, csak a többi emberrel együttműködve tudja a különböző képességeit kibontakoztatni és karmikus nehézségeit leküzdeni, megoldani.
Egyéni különlegességét(különbözőségét) felismerve – és éppen ebből
kifolyólag - észreveszi és tudatosítja a közösségi életben betöltendő
szerepét.
Az asztrológia további jelentőségeként lehet megemlíteni, hogy
hihetetlen élesen rávilágít az ember személyiségére. Olyan mintha az
embernek elfáradt volna a szeme, vagy éppen amúgy is rosszul lát, és
ugyan tudja homályosan, hogy mi van körülötte, mégis mikor felvesz egy
szemüveget, hirtelen mindenre fény derül. Az asztrológia képes élessé tenni a magunkról alkotott képet és ezzel felgyorsítani egy folyamatot,
melynek valójában csak elindítója volt. Szellemünk, énünk figyelme egy
élesebb képre tud terelődni és ennek következtében jobban kézbe tudja
„ragadni” saját magát, saját jellemét és útját.
A sok horoszkóp elemzése és a saját életút járása közben ezért
tértem mindig vissza az asztrológiához mint kiindulóponthoz és ezért
tartom ma is jogosnak gyakorlását.
Óriási jelentősége mellett nem végpontnak tartom, hanem
kiindulópontnak. Hihetetlenül nagy munka és tapasztalat szükséges már
ahhoz is, hogy valaki igazán jó asztrológiai munkát végezzen. És még
így is csak egy közbenső kiindulóponthoz jut, ez nem a vége a
folyamatnak. Ahhoz, hogy a szellemi világgal felvegye a kapcsolatot és
tényleg eljusson oda, hogy életfeladatát a lehető legjobban véghezvigye
- még sok munka kell.
Azonban itt kell azt is megjegyeznem, hogy a fentiekben az
asztrológiát a mai, klasszikus értelmében vettem figyelembe. Az
asztrológia, asztroszófia és a csillagbölcsesség elnevezéseket és
tartalmakat a későbbiekben tovább elemzem.
Az asztrológia lehetőségei és korlátai
Egy horoszkóp, miután az ember több dimenzióban átvizsgálta,
lesüllyed valahová a mélyrétegekbe, elraktározódik az agyunk valamely
fiókjába. A munka azonban nem áll meg. Elsősorban az élet azon leckéi
gondolkodtatnak el, melyek sokszor a nagyon mély, föld alatti
búvópatakokból, átláthatatlan karmikus szövedékekből törnek fel meglepő
és hétköznapi tudatszintünkön nem megmagyarázható események
formájában. Itt vesszük észre leginkább az asztrológia határait. Mondom
ezt úgy, hogy természetesen horoszkóp-összevetésekből kiderül, hogy
például két embernek valamilyen nagyon fontos dolga van egymással, sőt
meg is lehet állapítani nagy valószínűséggel, hogy milyen szintű a
kötődés és milyen életterületre koncentrálódik a feladat, mint ahogy
arról is tudhatunk valamelyest, hogy milyen kísértő erőkkel kell
szembenéznie egy embernek a saját horoszkópja értelmezéséből adódóan.
Viszont odáig nagyon nehezen lehet eljutni, hogy az ember ténylegesen
rájöjjön, hogy „miért éppen akkor, miért éppen ott, miért éppen úgy….” –
és hogyan is kell meghozni a döntést, ha döntési helyzet áll elő. Mert
nem mindig egyértelmű, hogy egy döntésben szereplő lehetőségek közül
melyik vezet a fejlődési út (amely utat ugyan egy horoszkóp is jelez)
teljesebb megéléséhez, az elágazás melyik útja lesz a fejlődési út
irányával biztosan összhangban. Ezt a véleményemet akkor is fenntartom,
ha néhány asztrológus „negatív” fényszögekből és bizonyos karmikus
pontok értelmezéséből egyértelműen megállapítja egy döntés irányának
helyességét.
Az asztrológia az én értelmezésemben nem erre való. Az asztrológia, a
klasszikus, úgymond horoszkópkészítő és -elemző asztrológia egy
kiindulópont és átmenet. Lelki önismereti munkának nevezhetnénk, melyre
ráépülhet, melyből fakadhat egy szellemi önismereti munka. Azért írom,
hogy „átmenet”, mert a szellemi önismereti munka kinőhet belőle. A
kettő között áramlás jön létre a szellemi haladás irányába, mely
tulajdonképpen egy belül szükségszerűen felmerülő igényből fakad, ha az
ember eljut odáig.
Mindannyian azért jöttünk a Földre, hogy valamilyen feladatot
véghezvigyünk. Saját karmikus teendőinket és a kollektív emberiséggel
kapcsolatos feladatainkat véghezvigyük. A Földre születésünket egy
hosszas előkészítés előzte meg, hogy ezen feladatokkal kapcsolatba,
„szinkronba” kerüljünk, bizonyos elhatározásokat tegyünk. Azonban hogy
ezt a missziót hogyan végezzük el, hogyan állunk hozzá, esetleg milyen
karmaoldást végzünk és egyben alakítjuk ezzel a sorsunkat is, az
teljesen a szabad akaratunktól függ, az Énünktől, vagy mondhatnánk a
Szellemünktől, az örökkévaló részünktől. Nagyon fontos leszögezni, hogy
ez a Szellemünk nem nyilatkozik meg a horoszkópunkban.
A szellemtudományos megközelítésnek megfelelő, jelenleg létező
(kifejlődött) lénytagokból csak a fizikai, az éter- és az asztráltest
mutatkozik meg a maga teljességében a horoszkópban. Ezekből is
leginkább az asztráltestre alkalmazzuk az asztrológiát, az alacsonyabb
testekre nézve a meg nem oldott feladatok, vagy rosszul megoldott
feladatok következményeit valószínűsíthetjük betegségek, szervi
gyengeségek formájában. Természetesen asztrális mivoltunkból, melybe
beletartozik érzés- és akarati világunk mellett az egész gondolkodási
mechanizmusunk is, következtetéseket lehet levonni a viselkedésünket s
még a döntéseink valószínűségét illetően is. Azonban téves lenne szabad
akaratunktól megfosztani saját magunkat (s így az asztrológiai
konzultáción megjelenőket is), döntéseink impulzusait nem szabad a
horoszkóp értelmezéséből várni. Ez alapvetően ellenkezne az emberiség
fejlődési folyamatával, mely a „szabadság” minőségét akarja létrehozni,
megjeleníteni a kozmoszban. (Az emberiség fejlődési folyamatáról és
céljáról ajánlom Rudolf Steiner műveit.)
Egyik oldalon ott áll előző életeink következménye, mely karmikus
teendőinket, fizikai megjelenésünket és lelki szövevényünket jelenti, a
másik oldalon pedig ott áll a szabad akarat, hogy hogyan álljunk
szembe ezzel a „hozománnyal”.
Leegyszerűsítve úgy is elképzelhetjük, hogy örökkévaló énünk fogja
össze inkarnációink szálait a szellemi világban. Énünk „megbíz” egy-egy
szerepre egy egot, aki a Földön mindig más „szerepben”, más
tulajdonságokkal, más temperamentummal, más testtel jelenik meg. Egy
életre szól a feladata, s az örökéletű Én az egyes életek
tapasztalatainak extraktumából fejlődik. Tehát mintha egy „tapasztaló
nyúlványt” fejlesztene ki az örökkévaló énünk a Földi világba. Ennek a
„nyúlványnak” mindenféle jellemzője és feladata van, de Énjével való
állandó kapcsolata révén tudja formálni jellemét és feladatait a
Földön.
Az előzőekből következően a klasszikus asztrológia korlátja az asztráltestünk határa
mind a vizsgált területet mind a vizsgálódásunk képességét illetően.
(Abba egy másik tanulmányomban megyek bele, hogy milyen jelzések és
kapuk ismerhetők fel egy horoszkópban magasabb szellemi dimenziók felé,
melyeket még teljes mértékben ugyan nem ismerhetünk, de rálátásunk
nyílik.) Továbbá a fentiekből következően az asztrológia jóslásra nem alkalmazható.
Az asztrológia lehetősége pedig lényegében a jelentőségénél leírt jellemzőkből fakad:
Asztrológia vs Asztroszófia
Szükségesnek látszik az asztrológia és az asztroszófia elnevezésről, elkülönítésről is részletesen beszélni.
Tulajdonképpen csak egyetlen dolog létezik, ezt úgy hívják:
CSILLAGBÖLCSESSÉG. Persze hívhatnánk másképp is, de ez az elnevezés
mind a magyar mind a külföldi terminológiában (lásd például „Star
Wisdom”) egy és ugyanaz a dolog, mely egy élő valóságot jelent. A
kozmosz szellemét, bölcsességét, annak minden szellemi lényével és azok
közötti kölcsönhatásával, vagyis életével együtt.
Ezt a csillagbölcsességet járja körbe az asztronómia, az asztrológia
és az asztroszófia jelen korunkban különböző szemszögből.
Az asztronómiát is ide veszem, bár ez a tudomány a bölcsességet csak
materiális vonatkozásokban, kiszámítható ciklusokban, tömegben, tehát látszatban
kívánja megközelíteni, és nem is nevezi bölcsességnek, esetleg a
„csillagokról szóló tudás”-nak hívja. A kozmosz testét írja le.
Foglalkoznunk azért kell vele, mert különben nem tudnánk a csillagok,
bolygók elhelyezkedését, mozgásuk nagy részét magunktól észrevenni.
Az asztrológia értelmezhető lenne nemcsak a materiális oldal
ellenpólusaként, mint a szellemi oldal megfelelője, hanem egy olyan
tudományként, mely a materiális világot is magában foglalja,
pontosabban kialakulásának ősokaira, ősformáira vet fényt. Tehát
egészséges esetben az asztrológia tartalmazza az asztronómia ismeretét
is ebből a szempontból. Ma azonban azt mondhatjuk, hogy a kozmosz lelki
életét írja le elsősorban, mely a saját lelkünk jellemzőivel úgy van
összefüggésben „ahogyan lent ugyanaz van mint ami fent van”.
Az asztroszófia a szellemi szempontú megközelítéssel van
összefüggésben, az asztroszófiai kutatások pedig a szellemi önismereti
munkával. Az asztroszófia a kozmosz szellemét írja le. Tehát itt
szellemi lényekkel való kapcsolatkeresésről, valódi Énünk felismeréséről
és ezt elősegítően meditációs gyakorlatokról van szó.
A mai kor embere annyira belesüppedt a materiális gondolkodásba,
hogy azok az érzékszervei, melyekkel régen élő összeköttetésben állt a
világmindenséggel, már eltompultak. Az asztrológia kialakulásának
korában fokozatosan elvesztettük tisztánlátó képességünket, mellyel
benne éltünk a „csillagbölcsességben”. A csillagvilág lényei magunkra
hagytak minket és nekünk magunktól, saját magunk döntéséből kifolyólag
kell újra felvenni a kapcsolatot velük. Többek között a következő
kérdések maradtak ránk: Hogyan vehetjük fel újra a kapcsolatot az
isteni, szellemi világgal? Hogyan vehetjük úgy fel, hogy közben ez nem
egy misztikus, jó érzést keltő, érdekességet nyújtó feladat legyen, és
szinkronban álljon a minket fölre húzó, földön tartó és kötő
feladatokkal is. Hogyan juthat az ember feljebb, hogyan alakíthatja át
egész földi, fizikai, lelki mivoltát úgy, hogy magasabb testei,
érzékszervei is működésbe lépjenek? És hol tartunk valójában ezen az
úton?
Az asztroszófia egy újkori „kisérlet” az asztrológia „megemelésére”,
korunknak megfelelő átszellemesítésére, végsősoron és gyakorlatilag
egy intuitív asztrológia létrehozására, mely nagyobb rálátást enged
egész szellemünk és emberiségünk fejlődési távlataira.
Volt egy csillagbölcsesség, az „belesüllyedt” az asztrológiába a
szellemi világ visszavonulásával, majd most próbáljuk újraéleszteni
asztroszófiában, a szellemi lényekhez vezető új utak megtalálásával. De
már nem alkalmazzuk rá az asztrológia szót, mert az abban a
minőségében (perspektívájában és munkamódszereiben) ahogy van,
korlátozott hatókörű illetve elavult a jelen kor kívánalmai szerint.
Azonban tudnunk kell, hogy itt nincs éles különbség. A különbség
leginkább a szükséges gondolkodás hagyományos vagy élő, organikus
mivolta között van, és a perspektívában, de nem a központi tartalomban.
Tartalmilag igyekszik minden terület a lehető legtöbbet megtudni az
égbolt és a mi testi-lelki-szellemi mivoltunk kapcsolatáról.
Az asztroszófiát hívhatnánk „intuitív asztrológiának” is, vagy
legalábbis „korunknak megfelelő asztrológiának”, átcímkézés nélkül. Azt
is elfogadom persze, hogy - különösképpen a bulvárasztrológia miatt -
életre kellett hívni az asztroszófia elnevezést. Felhívom ellenben az
antropozófiai érdeklődésű olvasó figyelmét, hogy Rudolf Steiner is vagy
az ősi csillagbölcsességről vagy intuitív asztrológiáról beszélt, nem
asztroszófiáról. Azzal együtt, hogy az ő szorgalmazására „indult útjára”
az asztroszófia, illetve Elisabeth Vreede mint a
Matematikai-Csillagászati Tagozat vezetője kinevezésével kezdődött el
egy folyamat.
Az asztroszófiát, mint elnevezést és egyben elkülönítést a követők
teremtették meg, utalva az asztrológia új távlatainak megnyitására,
különösképpen a tudati lélek korának megfelelő új viszonyulási mód,
lehetőség figyelembevételével és használatával (röviden: gondolkodás és
kontempláció együtt…).
Ilyen értelemben az asztroszófia elkülönítése az asztrológiától
szükségszerű, de akinek a fejében ez a két kategória élesen különül el,
az szerintem nem teljesen látja jól a dolgokat.
Az asztroszófia egészséges esetben ismeri az asztronómiát és ismeri
azt az asztrológiát is, melyet elmélyíteni, felemelni, meghaladni kíván
a vizsgált terület kiterjesztésével, életteli, ritmusos áramlásként
kezelésével és a meditációs ösvényekkel, melyek ahogyan írtam, más
jellegű „gondolkodást” kívánnak meg. Az asztroszófiát mondhatnánk úgy
is: „modern csillagbölcselet”. Az egyetlen CSILLAGBÖLCSESSÉG-et
megközelítő (teljességgel csak a jövőben elérő) új út, illetve módszer.
Asztrológia és asztroszófia az önismereti úton
Szokásos az asztrológiát a lelki önismereti munka területén
említeni, míg az asztroszófiát szellemi önismereti munkának tekinteni.
Véleményem szerint, ezt az elkülönítést meg lehet tenni, különösképpen
figyelembe véve „Az asztrológia lehetőségei és korlátai”-nál leírtakat.
De azt nem tudom elképzelni, hogy egyik a másik nélkül messzemenő
eredményhez vezethet. Az egyik kinő a másikból. Tehát az asztrológia
„leminősítése” még annak klasszikus, ránk hagyományozott formájában is
balgaság lenne. Óriási jelentősége van, csak ahogyan írtam, a „papír
szerinti spekulatív munkának” egy ponton eljön a határa. Hogy ez a
határ hogyan tud tovább tágulni az asztroszófián belül, főképpen a
különböző meditációs, kontemplációs munkák által, az nagy kérdés. Itt
még viszonylag újnak mondható kérdések merülnek fel, annak ellenére,
hogy már a múlt század elején elindult az asztrológia reformációja.
Ha az „áramlási folyamatot” megfigyeljük, az asztrológia
kiindulópontként értelmezve is nagyon összetett, mély rétegeket rejt.
Mondhatnánk, az asztrológiát magas fokú intuícióval lehetséges csak a
maga teljességében megragadni és szimbolikus-analogikus gondolkodásunk
már a folyamat elején is nehézségekbe ütközhet. Amikor pedig az ember
elhagyja a tropikus zodiákust és a sziderikus zodiákust, vagyis a
tényleges csillagvilágot kezdi vizsgálni az adott téridő hátterében,
ott tényleg eljön a határ - ha csak a hétköznapi gondolkodásra
támaszkodunk. A csillagok minőségi árnyalatait próbálják
bolygóminőségekkel társítani, például az Aldebaran Jupiter/Mars hatású
és így tovább. Képzeljük el, hogy a számtalan csillaghoz hányfajta
bolygóösszetételt kellene felfedezni tankönyvszerű leírásukhoz. Vannak
akik a csillagképek történeteiből, formáiból, csillagkép-részletekből
olvasnak ki bizonyos szellemi üzeneteket. Ezekkel szintén vigyáznunk
kell, nehogy csak további asztrális gondolatszövevényekre leljünk. Ha
viszont tényleg intuitívek tudunk lenni, akkor már nem asztrológiáról
van szó. Én azonban abban sem vagyok biztos, hogy asztroszófiáról, de
az előbbi gondolatmenetnek megfelelően nevezzük annak, azt hiszem, most
ebben az emberi minőségünkben, szavainkban így nevezhetjük. Amikor az
ember eléri ezt az intuíciós fokot, akkor az asztrológia eléri teljes
mélységét és felszámolja önmagát, így lesz az átmenetből „végpont”.
Most csak a kérdést kell feltennünk, hogy elértük-e ezt a minőséget
magunkban? Ezzel a kérdéssel nem arra hívom fel a figyelmet, hogy ne
törekedjünk erre a szintre, állapotra, hanem arra, hogy legyünk
önmagunkkal is tárgyilagosak, objektívek és nézzünk szembe azzal, hogy
hol tartunk az úton. Mennyire állunk jól önismereti munkáinkkal ahhoz,
hogy karmánkat, magasabb énünket teljességgel megismerhessük és ezen
ismeret fényében tovább menjünk…
Természetesen választhatunk más önismereti utat is. Léteznek
pszichológiai módszerek, művészeti munkák, „önbeavató” naplóvezetés,
különböző mozgásgyakorlatok is, melyek egyáltalán nem zárják ki
egymást, sőt egymást erősítőek lehetnek egy folyamatban, melyet egy
szellemi kutatómunka egészíthet ki, de legalábbis végül abba torkollhat.
Sőt választhatjuk egész egyszerűen az életünk tudatos, folyamatos
nyomon követését is, vagyis tudatosan figyelhetjük, hogy mi rezdül meg
bennünk egy esemény hatására. Megpróbálhatjuk a maga teljes
kontextusába belehelyezni ezt a rezdülést, saját magunk, családunk,
vagy a nemzetünk, esetleg az egész emberiség dimenziójára vonatkoztatni
a felmerülő képeket, kérdéseket. Tehát nem kell itt feltétlenül
tanfolyamokra, szervezett dolgokra, pszichológiai konzultációkra, de
akár könyvek olvasására sem gondolni. De el kell fogadnunk mind az
asztrológia mind az asztroszófia létjogosultságát is az önismereti
úton.
Az asztrológia egy kiindulópont, melyre meditatív munkát lehet
alapozni. Félre lehet tenni a képletet és el lehet kezdeni meditációk
segítségével belehelyezkedni az univerzumba. (Lásd „A csillagos ég
vizsgálata” című tanulmányomat”) Itt kezd létrejönni valami abból, amit
az asztroszófia gyakorlásának hívhatunk. Természetesen ezt asztrológia
nélkül is meg lehet tenni. Viszont aki az asztrológiát is
tanulmányozza, annak a felmerülő képek véleményem szerint hamarabb
összeköttetésbe lépnek a saját útjával, egyéni és kollektív
feladataival. A saját születési téridő felidézése, elképzelése, sőt az
azt megelőző magzati idő univerzális folyamatainak elképzelése sokat
segíthet a helyünk, utunk megértésében. Nem biztos, hogy a felmerülő
kép, érzés, impulzus megfogható, pláne, hogy szavakban kifejezhető, és
lehet, hogy művészi formába is nehezen visszük át, de mégis ott marad. A
mélyben munkálkodik. Ugyanígy „együtt lehet működni” a tényleges,
jelenkori téridő csillagállásaival, kitágulni a teljes univerzumba és
érezni, hogy valójában ugyanaz folyik ott is, mint bennünk. ….És érezni
lehet az univerzumban megvalósulni akaró fejlődést vagy éppen
visszafejlődést szorgalmazó különböző erőket is.
Az asztroszófiáról tudunk beszélni, meg tudjuk közelíteni, meg
tudjuk teremteni az alapjait asztronómiával és asztrológiával, de
„belehatolni” csak meditatív úton próbálkozhatunk, s a meditációs
élmények visszaadásának lehet, hogy a szavak útját állják. Egy
konzultáción alapvetően lelki minőségekbe lehet belemenni, ezért is
beszélek én asztrológiai konzultációról a konzultáció kapcsán.
Asztroszófiai jellegű terápiás módszereken emellett folyamatosan
gondolkozom, figyelembe véve, hogy ez a szint már végképp önálló munkát
feltételez.
Mivel itt az önismereti útról van szó, ezen kívül fontos tudni, hogy az
asztroszófia egy segítő módszer az énismerethez, a karmaismerethez.
Nem váltja ki a magasabb világok megismeréséhez vezető út bármely
feltételét. A törekvés, a munka része az, hogy az égbolt titkaihoz a
lehető legszellemibb hozzáállást vesszük fel. Az égi
változások hátterében álló isteni-szellemi lények tevékenysége a
beavatottak közlései nyomán számunkra valamelyest elképzelhető,
megragadható, de az igazi, valós kapcsolatfelvétel (egyben a valós
énismeret) sok munkát kíván meg mindennapi életünkben az asztroszófián
felül is. (Lásd: „Rudolf Steiner: Hogyan jutunk a magasabb világok
megismeréséhez?” című könyvét.)
Ha tényleg mélyen magunkba nézünk, a klasszikus asztrológiának pedig
mindaddig jelentősége lesz a fizikai, éteri és asztrális mivoltunk
megértésében, amíg könyvek olvasása, meditációs gyakorlatok végzése, a
szellemi ösvény szigorú feltételeinek vélelmezett betartása
után is képesek vagyunk betegek lenni vagy belső harmónia helyett
örökös harcban tombolni életünk, személyiségünk valamely dimenzióját
illetően.
A modern csillagbölcsesség, az asztroszófia jelentősége
Az asztrológia jelentőségénél leírtam, hogy tudatosítja bennünk az
univerzummal való kapcsolatunkat azáltal, hogy tudatosan, értelmünkkel
felfogjuk ezt a kapcsolatot; és megmutatja egyéni különlegességünket,
feladat-fókuszainkat, melyekről esetleg csak homályos elképzelésünk
volt. Az asztroszófia meditációs módszerei viszont nem csak a saját
magunkról alkotott képet fűzik tovább, hanem teljesen kitágítják a perspektívánkat.
Minthogy itt a Földön élünk, egy természetszerű tendencia van
bennünk, hogy egy szűkebb horizontban lássuk a dolgokat. Ez a horizont
csak nagyon keveset tartalmaz általában a nagy univerzumból.
Belesüllyedünk egyéni vágyainkba, ambícióinkba. (Az asztrológiát is
általában azért találjuk meg, mert valamilyen égetőnek tűnő saját
problémán nem tudunk túljutni.) Esetleg valamilyen filozófiai irányzat
vagy vallás egyesít bennünket kisebb-nagyobb csoportokba, de éppen ez a
csoportba rendeződés el is idegenít egymástól. Ugyanígy a társadalmi
vagy politikai szerepvállalások elkülöníthetnek minket. Ha az emberi
világ szűkebb horizontjában élünk, az életlátásunk beszűkülése
fenyeget. A lelki életünk beszűkülése pedig oda vezethet, hogy nem
tudjuk értelmezni az eseményeket a nagyobb univerzum kereteit szem
előtt tartva.
Ha képesek vagyunk legalább időről időre szembesíteni magunkat a
csillagok világával, a csillagok lelki és szellemi életével, akkor a
saját problémáink fölé nőhetünk, melyek kicsivé és jelentéktelenné
törpülnek. Ekkor képessé válunk tudatosan belehelyezni magunkat az
egész univerzum evolúciós folyamatába. Ha ezt csak néha megtennénk,
beléphetnénk a nagy kozmikus ideák és szellemi célok világába, melyek
nem különítik el az embereket semmilyen vallási vagy filozófiai alapon,
vagy faj szerint. A csillagok megtanítanának, hogy az embert az
élethez kötő szerepek, mint család, nemzet, vallás, csak addig jogosak,
amíg ezek a szerepek nem nyúlnak más életszférák, dimenziók fölé, nem
teremtenek korlátot számunkra.
A csillagok világában van szabályszerű, teljesen kiszámítható mozgás
és van dinamika, fejlődés is. Ráadásul az emberiség fejlődése
kölcsönhatásban áll a szellemi világ változásaival, így mi is hatást
gyakorolunk a szellemi világra. A dinamikus mozgásban azonban
nyugalomra is lelhetünk: A csillagoknak, ha mélyen megnézzük őket és
felfedezzük misztériumukat, szellemi üzeneteiket, emberiséget egyesítő
hatásuk van. Minden emberre egyformán ragyognak. A csillagok világa az
egész emberiséggel van kapcsolatban, ugyanolyan, nem megkülönböztető
módon.
Tehát a kapu nyitva áll affelé a világ felé, ahonnan az istenek
evolúciós céljait és szándékait megismerhetjük. Ha megpróbálunk ezen az
úton elindulni, illetve ilyen irányba állni, akkor hétköznapjainkban
lépésről lépésre nagyobb értésre és ezáltal nagyobb belső és külső
békére tehetünk szert. Az asztroszófiának remélhetőleg a jövőben egyre
nagyobb jelentősége lesz az emberiség szellemi kultúrájában.
Az asztroszófiának a közösségi karma felismerésére lehetőséget adó
illetve közösségi egyesítő szerepén kívül (ezt nevezhetnénk talán
térbeli tágulásnak) abban lenne jelentősége, hogy az egyéni sors
megértéséhez az időhorizont tágításával járuljon
hozzá. Az asztroszófiai kutatások ennek megfelelően kiterjednek a halál
és születés közötti életre, és az embrionális létre vonatkozó
kutatásokra, míg a klasszikus asztrológia csak a születés és a halál
közötti életet vizsgálja. Az a lelki egészség, melynek megismerésére
törekedhetünk lelki-pszichológiai módszerekkel az asztrológiában, itt
átcsorog szellemi szintre, és annak a magasabb szellemünknek a
megismerését veszi célba, mely sok inkarnáción illetve köztesléten
keresztül fejlődik.
Az asztroszófiának kiemelkedő jelentősége van abban is, hogy az ember által elért tudatos gondolkodást és a szellemi ösvényen való járást (magasabb világok elérését) egyaránt segítse.
Vagyis a természettudomány és a szellemtudomány tudatos
felhasználásából, összeszövéséből szülessen meg a magasabb világok
megismerése. A legfőbb cél az lenne, ha szigorúan ezzel a két
megközelítéssel elérhető lenne a csillagvilág és az ember közti igaz
kapcsolat. Az asztrológia jelenleg jobbára tapasztalati, empírikus
felismerésekből származó, átörökített tudás, és emellett egyirányú. A
csillagok felől az ember felé érkező hatást vonatkoztat ránk, illetve
megállapítja, hogy „lent ugyanaz van, mint ami fent van”. Igaza van, de
az egymásra hatást, a folytonos teremtést nem hangsúlyozza eléggé, a
két világ viszonyát statikusan kezeli. Az asztroszófia az ÉLŐ
kapcsolatot segíti elő, mindkét irányban. És ez utóbbi lenne a
fejlődésünknek megfelelő cél.
Az asztrológia előtérbe kerülése szellemi szempontból
A szellemtudomány szerint az 5. kultúrkorszakban élünk, amely
bizonyos szempontból a 3. kultúrkorszak, vagyis az egyiptomi-káldeus
kultúkorszak ismétlődése. Nem véletlen tehát, hogy az asztrológia ilyen
hihetetlen szárnyakra kapott, azzal együtt, hogy természetesen mindig
voltak átörökítői a közbenső kultúrkorszak idején is. Az utóbbi
évtizedekben pedig még inkább „nagyon akar valamit” az emberiség.
Létrejött az asztropszichológia, asztrokineziológia, spirituális
asztrológia, karmaasztrológia, asztrogeográfia, asztrológia minden
mennyiségben és minőségben. Itt egy nagyfokú igényt látok megjelenni,
egy szükséget, egy kapaszkodást, fénykeresést, az emberiség igényét
arra vonatkozólag, hogy az emberiséget érő különböző erők hatását
megértsék, felmérjék, tudatosítsák, és érezzék, hogy milyen erőnek
milyen teret engednek életükben. Mindenki látja, hogy a Földünk
tönkretételével az emberiség is elsüllyed és kapkodjuk a levegőt, hogy
az utolsó pillanatban mit lehet még tenni. Hogyan lehet élni úgy, hogy
egy felfelé ívelő folyamat útjára álljon az ember.
Valahol az emberek ösztönösen érzik, hogy befelé kell nézniük.
Minden egyes ember, ha úgymond a saját háza táján nem tesz rendet,
akkor a közösségben sem fog helytállni. Én azt hiszem, hogy az
önállósodási folyamat hihetetlen mértékű elmagányosodási folyamattal is
jár, és a magányban szerzett tapasztalattal, jó esetben tisztulási
folyamatok véghezvitelével lehet újra egészséges közösséget építeni.
Nem a közösség kiiktatásával!, de a magányos munkának a hangsúlyos
komolyan vételével lehetne egy emelkedést véghezvinni. Tehát teljesen
alulról építkezően.
Bármit csinál az ember, a spirituális éberségét, szellemi éberségét
fenn kell tartania. Már csak azért is, mert a lecke egyénileg és
nagyobb méretekben is állandóan jön és mintha egyre sűrűbben és sokszor
egyre veszélyesebb formában jelenne meg. Mivel szemléletem az
antropozófiához áll közel, és mivel a mindennapjaimban is érzékelem,
anélkül, hogy mindennapi szinten riogatnám saját magam vagy másokat,
úgy hiszem, hogy a világfejlődés folyamatában az „ellenerők” egy
bizonyos formája nagyon közel van. Itt jár közöttünk, illetve próbál
stabil talajt találni bennünk, úgy hogy észre sem vesszük. Sokszor
hihetetlenül kifinomult csatornákon keresztül szivárog be a tudattompító
hatás is, tényleg észre sem vesszük, még „szellemi úton járók” sem.
Nem szeretnék bölcselkedőnek tűnni, mert nem vagyok az. Kérdéseket
szeretnék feltenni, illetve elgondolkodtatni. Szeretném, ha az
asztrológiát sikerülne minél több embernek, asztrológusnak és úgymond
magántanulónak (mindannyian azok vagyunk valójában) átvilágítani,
„kifehéríteni”. A kali juga-nak vége van, sötét módon, és mindenféle
misztikus tévképzetekkel vegyes megközelítéssel nem lehet az
asztrológiához közelíteni.
Az asztrológus pedig egy segítő, aki tapasztalatával előrébb lehet
az úton a hozzá fordulótól, de nem felsőbbrendű lény. A legtöbb esetben
- szinte minden esetben - nem tisztánlátó. Segítséget lehet kérni, de a
tisztánlátást magunkban kell kifejleszteni. Az asztrológiát,
asztroszófiát mindenki művelheti, mindenki próbálkozhat vele. Nem kell
hozzá fekete macska, üveggömb és más misztikus ködöt teremtő
szertartásos eszköz.
Az asztrológia létjogosultsága a szellemtudomány oldaláról
Milyen lehetett az asztrológia Rudolf Steiner idejében…
Az asztrológia létjogosultságát sokszor kétségbe vonják antropozófus
körökben. Tették ezt Steiner korában ugyanúgy mint manapság. Sokat
gondolkoztam ezen a kérdésen. Elolvastam Elizabeth Vreede tagsághoz írt
leveleit, Steiner ide vonatkozó közléseit, és arra jutottam, hogy nem
tiszta ez a helyzet. Odáig nem jutottam, hogy az akkori asztrológiai
felfogással teljesen tisztába kerüljek, de bizonyos közlésekből arra
következtetek, hogy Steiner és a körülötte lévő követők, tanítványok nem
azzal az asztrológiával találkoztak, amit ma egyes helyeken,
tanfolyamokon művelnek. Hajlok arra, hogy azzal a fajta
bulvárasztrológiával találkoztak a felszíni világban, ami
tömegjelenségként, tévés tanácsadó műsorokon és napilapokon keresztül
(erőteljesen luciferi és ahrimáni színezettel) napjainkban is
hullámzik.
Teljesen természetesnek vehető, hogy a jóslási tevékenység a „szabad
akarat” ellen dolgozik és az ember individuációs folyamatát gátolja.
Azt kell hogy mondjam, hogy ma, valamit is magára adó asztrológus nem
jósol. Leginkább nem hétköznapi döntési szituációkra, betegségek vagy
üzleti ügyek kimenetelére vonatkozóan. Maximum arról lehet szó, hogy
próbálja a hozzá fordulót kiemelni kissé egy beszűkült pontból és
nagyobb távlatokból is segít rátekinteni az életére. Ez jó esetben egy
spirálisan felfelé ívelő, fejlődő, kibontakozó életről szól a
Szaturnuszi 7 éves ciklusoknak megfelelően, de nem konkrétan
bekövetkező eseményekre utalva.
Elizabeth Vreede egyik utalásából, miszerint az „Orion bunkós bottal
veri a Bikát”, pedig kifejezetten arra következtetek, ami a középkori
asztrológia jellemzője volt, s melyben „ártó”, „rontást hozó”
bolygókról és „támadó” fényszögekről van szó. Ahová én jártam
tanfolyamra, ott „Orion célbavette a Bikát”, aminek szellemi üzenete az
volt, hogy bizonyos testi ösztönök uralmának legyőzése nélkül nem lehet
a Tejútra lépni, amit a mitológia az Istenek útjának tekint. Itt nem
ennek a kép-értelmezésnek a feltétlen igazságára (és teljességére),
hanem a minőségi ugrásra hívom fel a figyelmet.
Tehát nem tudom, hogy a múlt század elején pontosan mit jelentett az
asztrológia művelése, amelyről akár Steiner, akár követői minősítést
tehettek, mert ugye mindent a maga kontextusában kell értelmezni. Egy
rövid idézetet azonban ide tennék Hazel Straker könyvéből merítve:
„Egyre világosabbá és világosabbá válik számomra – a több éves
kutatómunka eredményeképpen – hogy korszakunkban tényleg van valami,
ami a harmadik kultúrkorszak asztrológiájának feltámadását jelenti, de
most áthatva a Krisztus-impulzussal.” (Rudolf Steiner, Blätter für
Anthroposophie, Vol.4.No.6.)
Rudolf Steiner megnyilatkozásai…
Rudolf Steiner több kijelentést tett az asztrológiára vonatkozóan.
Például: „Az asztrológia törvényei mindenesetre olyan intuíciókon
nyugszanak, amelyekhez a reinkarnáció és a karma ismerete alapvetõen
szükséges.“ (Luzifer Gnosis; Gondolatok az antropozófiához Stuttgart
1990. 34)
Vagy: „Az asztrológia egy nagy tudomány, amely a csúcspontját csak
az eljövendő időkben éri majd el. Ábrázolásához az egész antropozófia
szükséges és még néhány dolog ezen felül!” (Rudolf Steiner válasza Dr.
Bruno Krüger ügyvédnek)
Többek között Kovács Gabriella is összegyűjtötte ezeket (a Jupiter
Asztroszófiai Egyesület alapítója). Itt nem célom ezek elemzése,
megadtam a linkgyűjteményben a honlapra való hivatkozást (Kovács
Gabriella: Az asztrológia Rudolf Steiner szellemtudományában.) A
kijelentéseket sokan sokféleképpen értelmezik. Én azokhoz csatlakozom,
akik úgy vélik, hogy Steiner inkább ösztönözni akarta az embereket
arra, hogy antropozófiával foglalkozzanak és a tanulmányok, gyakorlatok
segítségével eljussanak oda, amit legmagasabb szintű asztrológiának,
vagyis CSILLAGBÖLCSESSÉG-nek nevezhetünk.
Az efemeridák igazságáról
Más megvilágításban, azon az érdekes helyzeten is érdemes
elgondolkodni, hogy a horoszkóp „jól működik”, a bolygóállások a
zodiákus szerint értelmezve utalnak az ember temperamentumára,
csillagtestének (asztráltestének), leegyszerűsítve lelki működésének
minőségeire, összetevőire. De hogyan lehetséges az, hogy az
egyiptomi-káldeusi korszakban „lerögzített” zodiákus még mindig
„működik”, még mindig hordozza számunkra a jelentést? Hiszen a
világegyetem állandó mozgásban van. A Földtengely precessziós mozgása
következtében már nem is azok a csillagképek vannak az égen a bolygók
hátterében, mint azelőtt. S mindenhol, naptárakban, csillagászati
lexikonokban, efemeridákban, mindenhol a régi zodiákusnak megfelelően
tüntetik fel az égi állásokat. A legtöbben ezt a kérdést nem vetik
fel, egyszerűen hisznek az empírikus eredményekben és csak a
„gyakorlatra”, a „késznek vett” terület átkutatására fektetik a
hangsúlyt. Vagy nem jut sokaknak eszébe a kérdés, vagy eszébe jut és
itt vetik el az asztrológiát. Túl gyanús, túl bizonytalan, akkor talán
nem jó semmire. És mégis:
„Amikor a Merkúr esthajnalcsillagként a Mérlegben állt.”- szólt a
kiegészítés Rudolf Steinertől az 1913.09.20-i Goetheanum alapkőletételi
szövegében. A Merkúr akkor a zodiákus szerinti Mérleg 0 fok 9 percen
állt, a valós csillagképek szerint viszont a Szűzben. És az emberek
magukévá tették ezt a „hatalmas képet”, hogy az ünnepélyes eseménynek
akkor kellett megtörténnie amikor a Merkúr éppen áthaladt az égi
egyenlítőn, az állatöv felső és alsó része között „mérlegállásban” volt.
A kozmikus jelentőségén felül (melyet Elisabeth Vreede a csillagkép
jelentősége szempontjából is körvonalaz), illetve abból kifolyólag,
sokféle „származtatott” gondolat, kép jelent meg ezután. Lásd például a
Merkúr az „I” hangnak felel meg, a Mérleghez pedig a „ch” tartozik, s
így a Mérleg Merkúr konstelláció megfelel az „Ich”-nek, vagyis az „Én”
szónak... Azt a meghasonlott helyzetet azonban nem sokan feszegetik
(legalábbis én nem találtam rá), hogy ez az állás valójában a Szűz
csillagképben történt. Elgondolkodtató jelenség, hogy egyes
megmozdulások viszont éppen Steinerre hivatkozva látják semmisnek a
zodiákusnak megfelelő asztrológiai meglátásokat. Vajon hogyan
egyeztethető ez össze az imént leírtakkal? Hogyan nyilatkozhatott meg
egy nagyon magas szintű beavatott a „régi” zodiákusnak megfelelően?
Ez az egész kérdéskör szerintem leginkább arra hívja fel az ember
figyelmét, hogy nincs megállás, folyamatos transzformáció,
metamorfózis, dinamika van körülöttünk, csak szeretjük egy-egy stabil
ponthoz kötni magunkat, mert úgy kényelmesebb, elviselhetőbb. Az egész
univerzum folyamatosan változik, és igen, létjogosultsága lehet egyszer
valamikor a csillagképek átnevezésének is, mert az újrateremtés,
teremtődés megkövetelheti. Nem az ősformák elvetéséről vagy
ködösítéséről beszélek, hanem arról, hogy ma ugyanazokat a
csillagképneveket kapják a zodiákus szakaszai, mint a háttérben lévő
csillagképek, így egy eltolódás jön létre, ami bonyolítja az
értelmezést. És még így is jó, és még ezzel együtt is
úgy látszik „engedélyezett” bizonyos lények által - leginkább a kardot
(Kos) és a mérleget (Mérleg) tartó Michael által, (Kos-Mérleg tengely!)
- egy ilyen érdekes helyzetet teremtő horoszkóp elemzése.
Ez az én olvasatomban megint csak legalább két dolgot igazol: még
mindig kell a régi zodiákus szerinti értelmezés az égiekkel való
kapcsolatfelvétel fontosságának és a Földi szférába alászálló lényünk
bizonyos dimenzióinak megértéséhez, ugyanakkor felhívja a figyelmet,
hogy sokkal többről van itt szó és a végkifejlet az asztroszófia útján
át vezet, a tényleges csillagképek szellemiségét és a csillagvilág
folyamatait megismerve. Mintha az asztrológia segítségével valamiféle
kampós bottal megfognák az égiek az embert és egy kicsit meghúznák,
meglódítanák, majd elengednék azért, hogy utána ússzon mélyebbre és
messzebbre az óceánban.
Az egész emberiség-illetve világfejlődésre teljes leírást kaphatunk
Steinertől. Noha kiterjedt tudásom nincsen, de feltűnően dinamikusan,
állandó mozgásban mutatja be a világegyetemet, annak minden
lényiségével. Azt gondolom, a többi filozófiai rendszer, vallás, ettől
inkább statikusabb. De ebbe a témakörbe tudásom elégtelen volta miatt
tényleg nem mennék bele. Ami a legtöbb asztrológus oldaláról azonban
feltűnik számomra, az az, hogy esküsznek az egyiptomi korból származó
„klasszikus”-nak számító asztrológiai tudásra. Még olyanok is, akik
egyébként a csillagkép-zodiákus eltolódást igyekeznek figyelembe venni.
Azonban minden vallás, amelyik elfogadja a Krisztus 2000 évvel ezelőtti
eljövetelét, az tudja, hogy az egész univerzumban alapvető változások
álltak be. Hogyan lehetne a mai ember ugyanolyan megismerő szervekkel
ellátott, hogyan lehetne ugyanaz a belső kincse amiből meríthet, és
hogyan lehetne ugyanaz a feladata, mint annak előtte? De ha ezt az
eseményt félre is tehetnénk, hogyan hihetjük azt, hogy a precessziós
mozgás által is megmutatkozó korszakváltás nem jár minőségi váltással,
vagy nem kéne minőségi váltással járnia a tudományok, így az
asztrológia terén is.
És mégis. A klasszikus asztrológiát követő asztrológusoknak is igaza
van, csak tudnunk kell értelmezni, hogy miről beszélünk... (Az
„efemeridák igazságáról” lásd bővebben „A nyitott titok” című
tanulmányomat)
Összefoglalás
A mai ember szellemi fejlődéséhez a csillagbölcsesség teljes
ismerete szükséges lenne, azzal együtt, hogy egyre nagyobb hangsúlyt
helyezve a szellemi folyamatok megismerésére.
Természetesen nem tud az ember a mindennapi életében mindenfajta
vizsgálódásra sort keríteni. Azonban azzal se álltassuk magunkat, hogy
bizonyos lépcsőket kiiktatva, elhanyagolva bölcsességhez juthatunk.
Vigyázzunk, hogy mire késztet az egónk. Ez fontos, mert ha nem is
sokan, de jónéhányan elfogadják ugyan az asztronómia, asztrológia,
asztroszófia „hármas vonulatát”, mégis valamelyik aspektus nézőpontjába
helyezkednek bele és a többit akár „lenézik” magukban és megveregetik
saját vállukat, hogy ők „milyen jól csinálják” a dolgokat. Kedvencem az
a mondás, hogy „én már nem állok a csillagok, bolygók hatása alatt”.
Igen, ma már tényleg nem a csillagvilágnak kell fenntartani az ember
éntudatát, hanem belső világából fakadóan kell fenntartania azt. Ha
erre gondolnak, akkor igazuk is van. Valamelyest felszabadult az ember a
csillagvilág hatásai alól olyan értelemben, hogy a morális
impulzusokat nem kapja meg kívülről. Alacsonyabb testei azonban
állandóan a csillagvilág hatása alatt állnak.
Jézus Krisztus a kozmosz pillanatnyi állapotait hordozta magában.
Azonban az még egy folyamat eredménye lesz, hogy az ember étertestébe
benyomódott csillagos égi hatás egyáltalán ne legyen érezhető életünk
valamennyi dimenziójában.
Igen, minél inkább a szellem, a magasabb én irányítja az ember
életét és alsóbb lénytagjait, annál kevésbé van jelentősége a születési
képletében lévő bolygóállásoknak. De ez egy folyamatos fejlődés,
vigyázzunk, hogy hol tartunk valójában ebben a fejlődésben!
Ha majd az én-tudat teljesen birtokba veszi az asztrált, új
léttagozat: a manasz, a Szentlélek princípiuma fog kifejlődni az
emberben, és akkor az ember gondolatai és tettei tiszták lesznek. A
hibák, tévedések éppen abból erednek, hogy az asztrális szféránkat még
nem tudjuk teljesen uralni, és az asztrális erők sodornak minket
tévedésekbe, melyek karmikus terhekké csomósodnak össze. Az asztrológia
segítségével az asztrális hajlamok felderíthetők. A hajlamba,
tulajdonságba való belemerüléssel, kontemplációval pedig meg van a
lehetősége, hogy a tulajdonságon keresztül az ember eljut annak okáig,
mely valamely előző inkarnációjában elkövetett hibából fakad.
A mai embernek az a feladata, hogy szellemi-morális impulzusokból
kiinduló, „énmagából” fakadó döntéseket hozzon, és egyre inkább
függetlenedjen asztrális, ösztöni determinációitól.
Azonban fel kellene ismernünk, át kellene látnunk, hogy mi is az
egyáltalán amitől „függetlenednünk” kellene, vagy pontosabban amit át
kellene világítanunk. És fel kellene ismernünk azt az
összefüggésrendszert is, ahogyan a csillagvilág szellemi lényeihez
kötődhetünk. Mindaddig, amíg ez a dolog botladozik, a klasszikus
asztrológia és az asztroszófia feltáró és az univerzummal
„összefüggésbe hozó” módszereinek egyaránt létjogosultsága van.
A szellemtudományos szemlélet és a magas szintű asztrológia pedig
egyáltalán nincs ellentmondásban, hanem szükségszerűen segítik
megérteni egymást, sőt meg kellene hogy termékenyítsék egymást, hogy a
mai ember fejlődésének megfelelő, fejlődését előmozdító, lehető
legszellemibb asztrológiához jussunk.
Szellemtudományos megközelítésben a jövőbeli asztroszófia
valószínűleg szociális tudomány lesz és így a magasabb világok
lényeivel való élő és tudatos kapcsolattartás elősegítése mellett abban
segít majd az embereknek, hogy képesek legyenek közösséget alkotni
egymással szabadon és önzetlenül.
Budapest, 2010. szeptember
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újkori mitológiák A Plútó (II.rész)
Újkori mitológiák : A Plútó (I.rész)
A csillagos ég vizsgálata…