Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Újkori mitológiák
A Plútó (II.rész)
2. A Plútó elnevezése és a Plútó mint a választás bolygója (folytatás)
Először egy kis kiegészítés következik az I. rész 2. pontjában
leírtakhoz, mielőtt más aspektusból vizsgálnánk meg a Plútót. Szeretnék
ugyan a Plútó témájánál maradni, de úgy gondolom, hogy a transzcendens
bolygókról együttesen is érdemes még több megjegyzést tenni, hogy
tágabb perspektívából közelíthessünk a Plútó felé. Így a következőkben a
három transzcendens bolygót együttesen vizsgáljuk tovább.
Szó volt az orfikus mitológiából származó elnevezésekről és a
Naprendszer keletkezéséről. A jobb megértés elősegítése érdekében a
következő táblázat bemutatja a kozmikus evolúció lépcsőit az orfikus
kozmológia szerint, az antropozófikus szellemtudományban megjelenő,
emberi evolúciós lépésekkel összhangban (4.ábra).
1 |
Manvantara: Plútó pályája (Phanes) |
|
|
2 |
Manvantara: Neptunusz pályája (Nyx, Éjszaka) |
|
|
3 |
Manvantara: Uránusz pályája (Uranosz) |
|
|
4 |
Manvantara: Szaturnusz pályája (Kronosz) |
1 |
Lépcső: Szaturnusz pályája (Szaturnusz) |
5 |
Manvantara: Jupiter pályája (Zeusz) |
2 |
Lépcső: Jupiter pályája (Nap) |
6 |
Manvantara: Mars pályája (Dionüszosz) |
3 |
Lépcső: Mars pályája (Hold) |
7 |
Manvantara: Föld pályája |
4 |
Lépcső: Föld pályája (Föld) |
8 |
Manvantara: Vénusz pályája |
5 |
Lépcső: Vénusz pályája (Jupiter) |
9 |
Manvantara: Merkúr pályája |
6 |
Lépcső: Merkúr pályája (Vénusz) |
10 |
Manvantara: Nap pályája |
7 |
Lépcső: Nap pályája (Vulkán) |
4.ábra
Az orfikus mitológia manvantarái és az emberi evolúció stádiumai
(Forrás: Robert Powell: Hermetic astrology, 295.old.)
A planetáris periódusokra a „manvantara” elnevezés a Hindu terminológiából került kölcsönzésre. A bolygók „pályája” pedig - az orfikus kozmológia fényében - a különböző evolúciós stádiumok jelölője.
Az orfikus mitológiai kép nincs ellentmondásban Rudolf Steiner
kozmológiájával, melyben az emberiségfejlődés a Szaturnusszal kezdődik.
Az első három evolúciós lépés alatt az ember még nem létezett, még
kezdetleges formában sem. Ezért az Uránusz, a Neptunusz és a Plútó
emberfeletti minőségeket képvisel, ezek nem jelennek meg az ember
pszichológiai-szellemi organizációjában.
Ugyanakkor annak ellenére, hogy ezek a kvalitások az emberen túlra
mutatnak, mégis áthatják a kozmikus intelligenciát, melybe az ember is
beleágyazódik. A Kozmikus Élet, a Kozmikus Harmónia/Szeretet és a
Kozmikus Fény, amely princípiumok nagy valószínűséggel az első három
evolúciós lépést reprezentálják, áthatják az egész kozmoszt.
Ahogyan az I.részben már szó volt róla, az ember csak magasabb
tudatszintjeinek „kifejlesztésével” lesz képes átitatódni a Kozmikus
Fénnyel, inspirációt felvenni a kozmikus Harmóniából és egyesülni a
Kozmosz Életével (akaratával). A magasabb képességek kifejlesztése
nélkül ezek a „Kozmikus Minőségek” az ember tudatalatti mélységeiben
működnének tovább.
Az I. részben röviden leírtam, hogy a transzcendens hatások
összefüggésben állnak bizonyos ellenerőkkel, melyek kiindulópontjai
alapvetően a Föld alatt, a Föld mélyrétegeiben vannak.
Az „elesett fény”, az „elveszett szeretet” és az „elveszett élet”
került említésre. A jobb értés elősegítéséhez a következő kiegészítés
lehet szükséges.
Az történhetett, hogy a kozmikus fejlődés során a Kozmikus Fény
(Uránusz), a Kozmikus Szeretet/Harmónia (Neptunusz) és a Kozmikus Élet
(Plútó) bizonyos maradványai úgymond „csapdába kerültek” és negatív
erőkké sűrűsödtek össze a Föld belsejében.
„Ahogyan a klasszikus bolygók (beleértve a Napot és a Holdat)
kozmikus erőkkel vannak kapcsolatban, melyek fémekké sűrűsödtek össze a
Föld belsejében: az ólom a Szaturnusszal, az ón a Jupiterrel, a vas a
Marssal, a réz a Vénusszal, az ezüst a Holddal, a Nap az arannyal; úgy a
transzcendens planéták, az Uránusz, a Neptunusz és a Plútó olyan
erőkhöz kapcsolódnak, melyek a Földben elektromosságként,
mágnesességként, atomenergiaként sűrűsödtek össze. Ha ezeket a
földalatti erőket megvizsgáljuk, képet alkothatunk arról, ahogyan az
Uránusz, a Neptunusz és a Plútó működik bennünk.” (Robert Powell:
Hermetic astrology, 305.old.)
Az Uránusz működése az elektromossághoz hasonlítható. Gondoljunk
arra, ahogyan az áramkör megszakításával majd a szabad áram folyásának
engedésével hirtelen fényt teremtünk. Ehhez hasonló az, amikor egy
gondolatáram magasabb intenzitású szintre kerül és mintha villanásszerű
„megvilágosodásban” lenne részünk. Ilyen finom „villanásokból”
rengeteg tudományos felfedezés látott napvilágot. A szellemi látás
manifesztálódásai azonban széles skálán mozognak szellemi szintjüket
illetően. Idézzünk magunk elé néhány találmányt erről a skáláról!
A Neptunusz, mely külsődlegesen a mágnesességhez hasonlítható, a
vonzással és a taszítással van összefüggésben, a lélek szintjén a
szimpátiával és az antipátiával. A szellemi kommunikáció, a szellemi
hallás a szimpátián és az antipátián keresztül valósul meg
lelki-szellemi szinten. A szimpátián keresztül lehet kapcsolatot
teremteni az éppen nem inkarnálódott lelkekkel, és az antipátián
keresztül lehet elhatárolódni tőlük ismét. A szellemi hallást
legmagasabb fokon Inspirációként, alacsony szinten médiumitásban lehet
megélni.
A Plútóval kapcsolatban említett atomenergia, a ledobott
atombombák hatalmas képével tökéletesen elénk tárja azt a módot,
ahogyan a Plútó az emberben működik. Az ősi akarat, az ősi életerő lép
működésbe, vagyis az emberben lévő kozmikus szeretet kiárad, és az
ember akarata révén egységbe kerülhet a magasabb lényiségekkel, a
szellemi világgal. Vagyis magas fokon a Plútó az Egységhez vezet el, a
szellemi egyesülésbe. Alacsony szinten azonban a kontrollálatlan akarat
erőszakot, a szexualitás mániákus hajhászását, illetve hatalomra törő
kényszert szül lelki-kulturális életünkben. Fizikai-technológiai síkon
pedig az atomkor megjelenése kapcsolódik ehhez a bolygóhoz.
Tehát az a lényeg, hogy a transzcendens bolygók működése nyomán az ember azzal a feladattal konfrontálódik, hogy a kozmikus erőkkel helyesen bánjon.
„De ha azoknak az erőknek a szabadon engedése, melyek a Föld
belsejében sűrűsödtek össze – elektromosság (sűrített fény),
mágnesesség (sűrített szeretet/harmónia), és atomenergia (sűrített élet)
– nem jár együtt morális fejlődéssel, akkor destruktív folyamat indul
be. Ezeknek a földalatti erőknek a világszintű szabadjára engedése
korunkban egy apokaliptikus kor kezdetére mutat rá, másrészről pedig az
egész emberiség sürgető hívását jelenti, hogy lépjen rá a szellemi
fejlődés útjára. Az új morális minőség kifejlődése a Föld jövőjének egyedüli reménye.
Az elektromosság, a mágnesesség, az atomenergia földalatti erőinek
megfelelő kezelése új moralitást kíván meg az egész emberiségtől. Csak a
szellemi moralitás fejlődésén keresztül – ahogyan az Krisztus
tanításában megjelenik - kerülhető el a globális katasztrófa veszélye.”
(Robert Powell: Hermetic astrology, 307.old.)
Azt kell tehát egyik oldalról megvizsgálnunk, hogy hogyan
történik a gondolkodásunk „elektrizálása”, mit jelent érzéséletünk
„magnetizálása”, és miben áll akaratunk „atomizálása”.
Érdemes elgondolkodnunk az emberiség történelmében előforduló néhány
fordulaton, hogy még élesebb képet kaphassunk ezekről a folyamatokról,
melyek egyéni szinten természetesen ugyanúgy létrejönnek változó
intenzitással illetve különböző helyzetekben.
A gondolati életben megjelenő hamis „felvilágosodás”, a
fény elhamarkodott, hamis megnyilvánulása vezetett a francia
forradalomhoz az Uránusz felfedezése (1781) nyomában. Az „elektrizált”
elme, az ipari forradalom
vívmányai révén, a kor polgári származású értelmisége számára a világ
megismerhetőnek, leírhatónak és megváltoztathatónak tűnt. A racionalizmus
diadalmaskodott a korábbi eszmeáramlatok felett. Az értelem
Bábeltorony építése megpróbálta a legmagasabb igazságokat megragadni. A
sietve felépített, az elhamarkodott várépítés azonban romba dőlt.
„A francia forradalom következtében luciferi-ahrimáni hatásra lendült
ki a mérleg nyelve nagyon erősen az egyik irányba, nevezetesen a
luciferi irányba……Ez absztrakt valami, pusztán lélekszerű, és
testiségre törekszik, de ennek csak évezredek vagy legalábbis több
évszázad folyamán kell megvalósulnia…..A francia forradalomban minden
tumultuózusan történik, minden ellentmond az emberi fejlődés
ritmusának.” (Rudolf Steiner: Történelmi szimptomatológia, 37.old.)
Az érzésélet magnetifizálására példa a Neptunusz felfedezésével
(1846) szinkronban Marx és Engels Kommunista Kiáltványa és a kommunista
ideológia elterjedése. Az ideológiának megfelelően csak a látható
világ a valós világ, miközben a vallás, a szellemiség, a hit puszta
illúzió. A hipnotizált ember a hamis inspiráció bűvöletében állt a látható fizikai világ előtt. A földi világ vált hangsúlyossá a szellemi világ rovására.
„…a XIX.század közepe óta egyre inkább érvényesült annak gyümölcse,
ami a nyugati rendekből és titkos társaságokból indult ki: a tudati
lélek elaltatása, álomba ringatása. A lelki és a szellemi egyáltalán
nem hat már ekkor, csak az hat, ami a külső fizikai-érzéki világban
jelen van.” (Rudolf Steiner: Történelmi szimptomatológia, 45.old.)
Az akarati élet atomizálására pedig a Plútó felfedezése (1930)
után a náci Németország illetve Hitler fellépése szolgál például. A
könyörtelen hatalomra törés, a zsarnokság és a rombolás. Hitler eközben
képes volt hatalmas méretekben lelkesíteni de végeredményben
szétporlasztani az emberek akaratát. Ez egy negatív únió, nem az istenivel hanem a gonosszal történő egyesülés volt.
A földalatti erőkkel szemben a másik oldalon az emberben lévő Krisztus-impulzus segítségével emelhetjük fel a gondolkodásunkat, érzésvilágunkat és akaratunkat. Ezeknek a lelki dimenzióknak a Krisztus általi transzformálása vezet végül el a kozmikus gondolkodással, érzéssel és akarattal való újraegyesüléshez. A szellemileg értelmezett „lelki szegénység”, az érzéséletben megnyilvánítható „erkölcsiség” és a szellemi értelemben vett „engedelmesség” segíthet a gondolati elektrizáltság, a mágizált, magnetizált érzésélet és a széteső, rossz irányba terelődő akarati élet helyes irányba transzformálásához.
A transzcendens bolygók tehát egyszerre jelentik a transzcendens
képességek fejlesztését és a gonosszal való konfrontálódást. Az
ellenerők, illetve a negatív impulzusok feletti uralom és harc nyomán
lehet a magasabb képességeket fejleszteni.
Érdemes elolvasni Rudolf Steiner „Történelmi szimptomatológia” című
előadássorozatát. Ebben a transzcendens bolygókról nincs szó, de a
szellemi hatások (különösképpen az ellenerős hatások) megértése nyomán
képet kaphatunk a bolygókkal összefüggésbe hozható, az emberiséget
átható szellemi folyamatok lényegéről. Ezek a bolygók ugyanis
generációs, sőt többgenerációs folyamatokkal vannak összefüggésben,
gyakorlatilag az emberiség kollektív karmájával. Gondoljunk csak arra,
hogy a Naptól legtávolabbi bolygók mozognak a Naphoz (illetve a
Földhöz) képest leglassabban, vagyis egy-egy momentum felbukkanásának,
térnyerésének sokkal hosszabb a „kifutási ideje”, mint a közelebbi
bolygók esetén, melyek az univerzum ősmintáit, formáit (a csillagvilág
természetét) sokkal gyorsabb intenzitással közvetítik, dolgozzák bele
az emberbe.
Természetesen a kollektívum egyénekből áll össze, mi egyenként,
egyénenként alakítjuk a kollektív sorsunkat. Éppen ezért érdemes
történelmi jelentőségű személyek horoszkópjára is ránéznünk. A Plútó
tekintetében érdemes megvizsgálni Néró képletét, de megnézhetjük
például Rudolf Steiner vagy Bruno Gröning horoszkópját is. Johannes
Keplernél a Neptunusz állt hangsúlyos helyen, Emmanuel Swedenborgnál az
Uránusz. Rengeteg példát vehetünk. Megnézhetjük, ki milyen „csapot
nyitott” a kozmikus erők áradásának. Ki milyen utat választott.
A benne élő Jézus Krisztust, vagy a Gonoszt engedte végül
érvényesülni. Mai korunkban, miután az emberiség „kinyitotta az összes
kaput”, mindannyiunknak szembe kell néznie valamilyen formában ezzel a
választással.
A horoszkópban mindenkinél megjelenik, hogy milyen típusú viszonyt, konfliktust „választott” magának a gonosz és az isteni egység viszonylatában jelenlegi életére, azért, hogy magasabb képességgé alakíthassa át azokat élete folyamán. A bolygók fényszögei és életterület-helyzetei mutatják a transzcendens világgal való szinkronba kerülésünk nehézségeit, feladatait. Nem egyszerű, sőt nagyon nehéz a horoszkópban megjelenő jelzések értelmezése, de a jelzések alapján, meditációs munkával megpróbálhatjuk hétköznapi tudatszintünkre emelni a kozmikus erők csak ránk jellemző fogadási módját. Feltárhatjuk az istenivel való ellenszegülési késztetéseinket vagy harmonikus viszonyulásunkat, melyeknek következményeként nemcsak a saját hanem az egész emberiség kollektív életét is alakítjuk.
3. A Plútó csillagképeken keresztüli pályaívének mitológiai vonatkozásai
Asztronómiai tudnivalók
Az I. rész 1. pontjában körvonalazásra került a Plútó helye a
Naprendszer egészében. Képet alkothattunk a bolygó Naptól való
legmesszebbi távolságáról (a Naprendszer legmesszebbi szférájának
reprezentálásáról), a Nap útjától való legnagyobb elhajlás mértékéről,
és az excentrikus pályáról, amely miatt sokan a bolygó üstökös eredetét
vélelmezik. Ezeket a tulajdonságokat összefoglalóan és vázlatosan a
következő ábra jeleníti meg (5.ábra).
5.ábra
A Plútó excentrikus pályája a Naprendszerben
Az ábrán az is látható, hogy a Plútó a keringésének 248 éve alatt
van egy olyan időszak is, melyben a bolygó belép a Neptunusz pályáján
belülre. Ez az időszak húsz évig tart. Ekkor van a bolygó legközelebb a
Napunkhoz, egyben Földünkhöz. Ennek a Napközeli mozgásnak a tanulmány
későbbi részében még nagy jelentősége lesz, de ha a következőkben
vázolt képeket újra és újra megidézzük magunkban a Plútó mind pontosabb
mozgásának elképzelésével, akkor a Napközeli szakasz tudatában már az e
fejezetben leírtak nyomán is további felismerésekhez juthatunk.
Fontos lenne, hogy a makrokozmoszunkat viszonylag jól ismerjük,
hogy benne mikrokozmoszunkat megérthessük. Próbáljuk meg lelki szemeink
előtt elképzelni a Naprendszert, most a többi bolygót negligálva és a
Plútóra koncentrálva. Ez esetben érdemes úgy elképzelnünk, hogy a Föld a
Naprendszer középpontja (szellemi szempontból Krisztus óta az is),
tehát mi vagyunk középen. Próbáljuk meg elképzelni, hogy a Naprendszert
magunkba foglaljuk. Mintha a Nap lenne a szívünk és a Plútó a
határunk, de legalábbis „kozmikus végtagunk”. A 248 éves, hosszú
keringési ciklus talán zavaró lehet, de nem csak a hétköznapi
intenzitású életünkre illetve énünk egyszeri életére gondolhatunk,
hanem kitágíthatjuk az elképzelést életeink folyamára, a több élet
alatt bennünk megvalósuló fejlődésre, vagyis örökkévaló énünk
fejlődésére. (A mindennapos életünkre vonatkozóan a Szaturnuszon belüli
bolygómozgások megidézése nyithat meg inkább képeket bennünk.)
A Plútó szimbólumai
Érdemes megidéznünk magunk előtt a Plútó jelöléseit, asztrológiában használatos szimbólumait is (6.ábra).
6.ábra
A Plútó jelölései
A tanulmány elején írtam a Plútó felfedezőjéről, Percival
Lowellről. A „P” és az „L” betűből álló jelölés egyfelől a bolygó
nevének kezdőbetűit, másfelől a felfedező tiszteletére az ő nevének
kezdőbetűit foglalja egybe. Az asztrológiai munkában ezt a jelölést
meglehetősen ritkán alkalmazzák, a továbbiakban én sem foglalkozom
vele.
A bolygót leggyakrabban egy körbe zárt Holddal jelölik, vagyis
olyan jelöléssel, mely egy Holdat magában foglaló Napot mutat. A
szellem és a lélek egysége bontakozik ki a szimbólumból. Természetesen
ha tovább elmélkedünk rajta, akkor további képek merülhetnek fel széles
skálán. Lásd például a „lelket rabul ejtő szellemi hatalom” képzetét,
mely Peter Orban pszichiáter és asztrológus Plútóról szóló könyvének
egyik alapmotívuma. Szellemi síkon pedig az Atya - Fiú (Krisztus) -
Szent Szellem, mint Szentháromság és az Anya - Szófia - Szent Lélek,
mint a teremtett lét princípiumainak, lényeinek kapcsolódási kérdései,
emberi létünkben megjelenő, bizonyos értelemben polaritásnak nevezhető
összefüggései juthatnak eszünkbe.
A Plútó egy másik jelölésén még egy kereszt is kapcsolódik alulról
a félkörhöz és a körhöz, így a fizikai test is hozzákapcsolódik a
lélek és a szellem egységéhez. Figyeljük meg, hogy itt ez az egység
lazább, a Hold és a Nap szimbóluma nem ér össze, nem olvad egybe. A
test, az anyag jelének bekapcsolásával viszont más szempontból válik
teljessé a kép.
Mondhatnánk, a szimbólumban az isteni, a kozmikus teljesség
jelenik meg: Egyszer a férfi és női minőség egyesülésében, egyszer a
test-lélek-szellem egységének kifejeződésében.
Hasonlítsuk össze a második szimbólumot a Merkúr szimbólumával, és
a másik két transzcendens bolygó jelével is. A Merkúrban a Plútó
jelében is megjelenő azonos „összetevők” felcserélődnek és szorosabban
kapcsolódnak egymáshoz. A transzcendens bolygók esetében az Uránusz az
égbe törő szellemet hangsúlyozza, a Neptunusz pedig a testbe, az
anyagba süllyedő lelket…
A felmerülő képeket azonban nem szeretném elvenni a saját
képzeletemmel, inkább további értelmezésekkel szolgálok a meditációs
munkához.
Csillagképek és mitológia
A mitológia vizsgálatakor szellemi igazságokat tükröző képi
formákként tekintünk a csillagképekre. A csillagképek pedig azon kívül,
illetve azzal együtt, hogy a teremtési ősformákat hordozzák
jelentésükben, az egész evolúció elmúlt és jelenkori időszakainak is
szimbólumai.
Ez azt jelenti, hogy a Plútó pályájának vizsgálatakor
megfigyelhetjük a pálya által kiemelt csillagképek szellemiségét
külön-külön is, és megvizsgálhatjuk ezeknek a csillagképeknek az
evolúciós folyamatban betöltött szerepét egyaránt. Természetesen élesen
ezek a nézőpontok nem különíthetők el egymástól, mégis azt mondhatjuk,
hogy a csillagképeknek ugyan hosszú időn át változatlan az ősformája,
ősjelentése, azonban egy-egy evolúciós szakaszban kisebb vagy nagyobb
jelentőséggel bírnak, tehát az idő perspektívája is fontos számunkra.
Először az evolúciós perspektívát mellőzve vizsgálódunk.
A Plútó pályáját a csillagképek „ölelése” nélkül már megpróbáltuk elképzelni. Most a következő ábra segítségével pontosíthatjuk magunkban a képet, a csillagképi zodiákus „színpadának” megidézésével (7.ábra).
7.ábra
A Plútó és a Nap útja a Földről nézve
Az ábrán a Föld nézőpontjából követhetjük nyomon a Nap és a Plútó
útját. Ezek az utak a csillagképek irányában való „kifeszítettségben”
jelennek meg, vagyis a mi nézőpontunkból, szemünk síkjából nézve. A
metszéspontok virtuális metszéspontok, nyilvánvalóan a Nap sokkal
közelebb van hozzánk (kb. átlagosan negyvenszer közelebb) mint a Plútó,
így azok sosem találkozhatnak, ütközhetnek. Mi azonban, mikor
elképzeljük a mozgásokat, az 5. ábrát a 7. ábrával kiegészítve
egyszerre érzékelhetjük magunkban a távolságokat és a mozgások
hátterében lévő csillagképi „színpadot” is.
A Föld-Nap kapcsolatunkat, mint dobogó szívünket képzelhetjük el,
mely a Plútó egy ciklusa alatt 248-249-szer dobban. A Plútó pedig jóval
távolabb van, így mintha óriásként lépdelnénk általa a kozmoszban.
Az ábrán a Nap útjától felfelé és lefelé lévő félhold alakú
Plútó-pályaeltérések a Nap útjától való erős elhajlást mutatják, melyet
az 5.ábrán is megfigyelhettünk. Az alsó félhold pedig azért nagyobb a
felsőtől, mert a Plútó pályája ellipszisszerű, és a Naptól és a Földtől
való nagyobb távolságot így lehet érzékeltetni.
Ezekből a pályaelhajlásokból látható, hogy a Plútó által kiemelt
csillagképek részben eltérnek az ekliptikus csillagképektől.
Tudnunk kell, hogy a rajz vázlatos. A Plútó pályája valamivel
közelebb van a Szűz-Nyilas csillagképek közötti pályaíven, ekkor kerül
perihéliumba a bolygó a Nap viszonylatában, ekkor lép be a Neptunusz
pályáján belülre. Ugyanígy a Cet-Ikrek pályaív valamivel távolabb van
tőlünk. Mindez azonban a csillagképeken való áthaladást, a csillagképek
szellemi üzenetét nem befolyásolja. Csak az életünk, a történelmünk, a
Plútó mozgásában (tranzitszögeiben) jelentkező, gyorsabb vagy lassabb
időszakaira nézve van jelentősége, tehát nem a térben, hanem az időben.
A következő ábrán látható négy időpont is (8.ábra). 1930-ban és
2018-ban metszi pontosan a Plútó az ekliptikát. (Az 1930-as felfedezést
többek között ez is segítette.) A másik két időpont a csillagképeken
való áthaladáskor felvett kvadrát, vagyis negyedfény pozíciót jelöli a
másik két időpont pozíciójához képest. Ezekből az időpontokból
láthatjuk, hogy 1930 és 1978 között 48 év telt el, 1978 és 2018 között
pedig csak 40. Ebből tudhatjuk, hogy ez utóbbi pályaív a Naphoz
legközelebbi szakaszt is tartalmazza.
8.ábra
A Plútó útja időpontokkal
A Plútó 1967 és 1988 között tartózkodott a csillagászatilag határolt Szűz csillagképben, és 1974-1976 között tartózkodott a Szűz legmagasabb pozíciójában lévő Vindemiatrix csillag 1-2 fokos orbiszában. Ugyanígy követhetnénk nyomon a Cetben lévő pozíciókat is. Tehát ne legyen kétségünk afelől, hogy a Plútó elhajlásai a legmagasabb és legalacsonyabb pozíciókat mindenképpen a Szűzben és a Cetben veszik fel.
Ezek után térjünk rá a csillagképek szellemiségére. Az ábrák
segítségével láthatjuk, hogy négy ekliptikus csillagképpel van dolgunk,
melyeket a Plútó elhajlása miatt kiegészítünk legalább eggyel, a
Cethallal. A 7.ábrán felvettem néhány környező csillagképet is,
melyeknek ugyanúgy jelentősége van, de mindegyikre nem fogok kitérni,
legalábbis nem egyforma részletességgel.
Talán azt mondhatjuk, hogy a 8. ábrán szaggatott vonallal jelzett
Nyilas-Ikrek és a Szűz-Halak tengelyek közül a Szűz-Halak tengelynek
van nagyobb jelentősége, hiszen itt érzékelhetjük a legnagyobb
elhajlásokat a Nap és a többi bolygó útjához képest. (Természetesen a
metszéspontoknak sem elhanyagolandó a jelentősége, ahogyan a
későbbiekben látni fogjuk.)
Elgondolkodhatunk rajta, hogy mind a Szűz oldalán mind pedig a
Halak oldalán több csillagkép illeszt össze számunkra szellemi
tartalmakat, függetlenül a Plútó konkrét pozícióitól. Vagyis a Szűz és a
Cet alatt és fölött lévő csillagképek együttesen a Szűzzel és a Cettel
már önmagában is üzeneteket hordoznak. Úgy képzeljük el, mintha a
kozmoszunkban is meridiánokon keresztül áramlanának a szellemi
tartalmak, mint ahogyan testünkben az energia. Így a Szűzhöz szorosan
kapcsolódik az Északi korona, a Kehely, vagy éppen az Északi vizikígyó. A
Halak oldalán pedig megjelenik Androméda és a Cethal
összefüggésrendszere is. (Nyilvánvalóan az egész csillagvilág
összefonódó egységet alkot szellemében, de megpróbálunk egy-egy kisebb
„szeletre” koncentrálni.)
Ugyanakkor miközben a Szűz és a Halak csillagképi környezetében
lényegét tekintve igen hasonló történetek kerülnek előtérbe, a Plútó a pályájával ki is hangsúlyozza a szellemi mondanivaló „pozitív” és „negatív” pólusait.
Melyek ezek a történetek illetve szellemi tartalmak?
A köztudatban lévő, klasszikus történetekről van szó.
A Halak felett látható Androméda, alatta a Cethal. A történetben
itt a következő drámai helyzet jelenik meg: Kefeusz bölcsei rájöttek,
hogy csak úgy tudják a szirének haragját jelképező Cetet megfékezni, ha
a királylányt, Andromédát feláldozzák a szörnynek.
A másik oldalon a Szűz imaginációs képében megjelenik az egyiptomi
Ízisz, aki a szent gyermeket táplálja. Az ő férjét, Oziriszt öli meg
Széth.
A Szűz oldalán a másik történet Demeterről és lányáról szól,
amiben Perszephoné kerül nehéz helyzetbe. Az Alvilág sötét hercege,
Plútó/Hádész elviszi a felső világból magához Perszephonét, aki végül
Demeter közbenjárására és Zeusz segítségével csak fél évet tölt a
mélységben, a másik fél évben a felső világban tartózkodhat.
A történetekben nők szenvedését láthatjuk valamilyen szörny
üldözésében. Androméda esetében a Cet, a Szűz esetében a Hydra,
magyarul az Északi Vizikígyó csillagképe világlik fel a Szűztől délre.
(A Hydra egy mocsárban, Lerné mocsarában őrzi a víz alatti átjárót az
alvilágba.)
Az emberi lélek isteni képét láthatjuk a szűz Istennőkben, isteni
eredetük tisztaságában. De kik az üldözők, az ellenségek? A görög
mitológiában a Hydra Typhon és Echidna fia. Typhon pedig szintén egy
másik szörny. Ő ugyanaz mint Széth, az egyiptomi kozmológia
cselszövője, aki megölte Oziriszt.
A történeteknek részletesebb formában utána lehet nézni. Az egész
vonal azonban egészen kézenfekvőnek tűnik. Az ember isteni lelkét egy
lény, vagy lények fenyegetik, akik le akarják rombolni az ember isteni
természetét. Ez a lény pedig a sötétséggel kapcsolatos, vagyis
Plútó/Hádész, Perszephoné elrablójának területével.
Eszünkbe juthatnak az előző fejezetben leírtak a választásról, a kozmikus, isteni élet és a hatalomra törő akarat
közötti választásunk kérdése. A Plútó kihangsúlyozza útján az Isteni
és a Gonosz aspektusait a Szűz és a Cet csillagképeken való áthaladása
által.
A Szűz
A Szűz a „Mennyek Asszonyának” hatalmas imaginációs képe. A
Jelenések könyvének XII.fejezetében olvashatókkal hozhatjuk
összefüggésbe: „…egy nagy jel, kinek öltözete a Nap, lába alatt a Hold,
fején 12 csillagból a korona” (9.ábra).
9.ábra
Szófia ábrázolások
A Szűz konstellációja az Isteni Bölcsesség égi megjelenítője.
Az isteni Szófia, az isteni vagy kozmikus bölcsesség
természetesen nem korlátozódik egy vagy néhány csillagképre, hiszen ez a
bölcsesség maga A Kozmikus Bölcsesség. Az égi Szűz fején lévő 12
csillagból álló korona mind a tizenkét csillagképre utal, a 12
csillagkép pedig „egybeszövi” az egész csillagvilágot. Szófia lénye az
egész csillagvilágot magában hordozza, a kozmosz legtávolabbi
messzeségéig.
Hasonlítsuk közben össze a képeket a Plútó szimbólumaival!
Természetesen sokaknak feltűnik, hogy egy Nő képében jelenik meg
a Kozmikus Bölcsesség. Ne felejtsük el, hogy különböző történelmi okok
miatt egy patriarchális jellegű vallásos kultúra terjedt el a Nyugati
kultúrában illetve Európában. A Kereszténység előtti időkben a
teremtett világ feminin jellege sokkal nagyobb hangsúllyal jelent meg.
Kultuszközpont működött például Eleusisban, Görögországban, ahol az
Anyát (Földanyát) tisztelték Demeterben. Az egyiptomi misztériumokban
pedig Íziszt ünnepelték. Ezek a Krisztus előtti kultúrák, kulturális
szertartások megszűntek, feledésbe merültek. Lényegében a XX.században
kezdődött újra hangsúlyossá válni a Szófia-tisztelet különböző
formákban. Leginkább Keleten, mivel az orosz kultúrában alapvetően
jobban megőrizték Szófia teljesebb körű jelentését. Nyugaton Szűz
Máriában tisztelték és tisztelik Szófiát, noha ő teljes mértékben nem
egyenlő Szófiával, de kétségkívül földi megjelenítője, hordozója volt.
Szűz Máriának a Kozmikus Bölcsességhez való kapcsolata sokszor jelenik
meg például abban, hogy könyvvel a kezében ábrázolják.
Sandro Bottichelli: Mária a gyermekkel (könyvvel), 1483, Museo Poldi Pezzoli, Miláno
Leonardo da Vinci: Angyali üdvözlet, 1472-75 körül, Uffizi, Firenze
Nyugaton ma leginkább a Föld természeti katasztrófái, légköri
szennyezettsége nyomán fordulnak az emberek a Földanya irányába, aki
szorosan összefügg Szófiával, de az emberekben ezek az összefüggések
inkább csak tudatalatti szinten működnek. Magyarországon mindig is nagy
hagyománya volt a Boldogasszony ünnepeknek, így a Kelet és Nyugat
közötti hídépítésben, Szófia „újjáélesztésében” országunknak is nagy
jelentősége lehet. Szellemi tanítások szerint a következő
kultúrkorszakban, a Vízöntő korában (és az utána következő időkben is)
Szófiának még kiemelkedőbb jelentősége lesz. Lényege, tartalma az
emberekben jobban tudatosodni fog, a jelenkori „Szófia-élesztő”
folyamatok tehát ilyen irányba tartanak.
Nem szeretnék eltávolodni asztrológiai, asztroszófiai irányú
tanulmányomtól, Szófia jelentéséről és jelentőségéről több helyütt is
olvashatunk szellemi tanításokban. A szofiológia külön
tudományterületté is vált, alapvetően az orosz kultúra és irodalom
talaján. Amit fontosnak tartottam megjegyezni, az az, hogy a Kozmikus
Bölcsesség nemcsak önmagában létezik, és juthatunk általa mélyebb
önismerethez és világismerethez, hanem a teremtett lét egészével is
mély kapcsolatban áll. A Szűz elsősorban a Kozmikus Bölcsességre
utal, de Szófia szoros kapcsolatban áll az egész anyagi jellegű
létezéssel, mely a teremtéssel létrejött. Annak anyagiságával és
szentségével (a Földanya, vagy „Anya” szó is közvetlen kapcsolatban van
az „anyag” szóval, több nyelvben is). Egyes szellemi kutatók
kifejezetten Anya - Lány(Szófia) – Szent lélek (Kozmikus lélek)
hármasságról beszélnek, kiemelve a teremtés hordozóját, éltető erejét,
belső lényegét és szentségét. Ez a tagoltság azonban ebben a formában
kissé megtévesztő lehet, ha nemi polarizáltságban gondolkodunk és a
Szentháromság mellé rendeljük, helyezzük ezeket a princípiumokat,
lényeket, mintha az Anya és az Atya együtt teremtette volna a
mindenséget. Azonban nem erről van szó. Természetesen nem is a
Szentháromságról, az Isteni akarat, szeretet illetve szellem transzcendenciájáról, hanem a teremtéssel közvetlenül összefüggő, megvalósult lét szubsztanciáiról.
Az isteni „lények” között viszont meglehetősen szoros kapcsolat van.
Ahogyan egyszer Rudolf Steiner mai időnk misztériumainak egyikéről
beszélt: Krisztus megtapasztalásában rálelhetünk Szófiára, Szófia
felébresztésében pedig megtaláljuk Krisztust. Ahogyan az egyiptomi
misztériumokban mindig együtt volt látható, mindig együtt munkálkodott
Ízisz és Ozirisz, úgy működik együtt Szófia és Krisztus. (Az előbbiek
Szófia és Krisztus kozmikus manifesztációi voltak a kereszténység
előtti időkben.)
A Plútó jeleiben is megjelennek a transzcendens szellem és a megvalósult létezés princípiumai, melyek összhangba hozása, „egységesítése” érdekében tevékenykedik Krisztus és Szófia. Az asztrológusok tudatosan vagy tudat alatt, de pontosan tudják ezt: A Plútóhoz egyszerre rendelik a tűz és a víz elemet, melyek közül a tűz a maszkulin, a víz pedig a feminin jellegű elem. Tudják, hogy egy összetett archetípusról van szó, mely nehezen megközelíthető, nehezen leírható. Az elemek segítségével próbálják ezt megtenni, noha ez nem tudja teljesen visszaadni a Plútó lényegét. A Kozmikus Élet alapvetően a kezdeményező ősakarattal van összefüggésben (ahogyan a tanulmány eddigi részeiben sokszor volt szó róla), de a megnyilvánult élethez azonnal előlép a „hordozó”, a női minőség, melyben az élet, és tulajdonképpen bármely princípium megfogan, fejlődésnek indul. Ezt próbálja kifejezni a tűz (mint „teremtő erő”) és a víz (mint „befogadó erő”) elemének választása.
A Szűz, tehát mint égi konstelláció, eléggé összetett jelkép – a Plútóhoz hasonlóan. A fentiekben először a Kozmikus Bölcsességet hangsúlyoztam ki, de nyilvánvalóvá vált a Földanyával és a Szent Lélekkel való kapcsolat is. Az asztrológiában is megjelennek ezeknek a „minőségeknek” a hétköznapi lelki életünkre vonatkozó motívumai. Egyfelől a Szűz arató-vető funkcióját hangsúlyozzák, vagyis a Földanya válik fontossá az értelmezésben. Innen ered a munkára, a fizikai rendre, tisztaságra törekvő és a materiális környezettel kapcsolatos, sokszínűen megnyilvánuló jó érzék, vagy a saját testkultúrára való odafigyelés mint jellemvonás érzékelhetősége egy horoszkópban. Másfelől a rendszerező illetve szofisztikált gondolkodás tulajdonsága utal az Égi bölcsességre, annak lelki, gondolati szinten megjelenő megfelelőjében. A karmikus szolgálat, tehervállalás (lelki teher) nehézsége leginkább a Szűzzel analóg 6. életterület értelmezésében válik fontossá, melyet talán a Szűz Kozmikus Lélek aspektusához rendelhetünk. Hiszen azt mondhatjuk, hogy lelki nemesedésünk szükséges a Szent Szellem befogadásához.
Fontos, hogy a Plútó szimbólumaira való hivatkozással nem
tettem egyenlővé a Plútót a Szűzzel (a Plútó jelentését a Szűz
jelentésével), csak a szoros szellemi kapcsolatra szerettem volna
felhívni a figyelmet a hasonlóságok révén. Ne felejtsük, hogy egy
bolygó egy olyan aktív erőt hordoz, mely mindig más csillagképeket kelt
életre, így természetesen nem csak a Szűzet. A Plútó esetében valahogy
úgy képzeljük el, mint mikor a vér kihangsúlyozza a szívet, ugyanakkor
keresztülfolyik az egész testen. A Plútó képviselte erő, princípium
úgy mozog bennünk, mint ahogyan a bolygó a makrokozmoszunkban kering.
Mivel azonban a Szaturnuszon túli bolygóról van szó, ezért őt nem
tudjuk konkrét szervünkhöz, csakránkhoz társítani. Ki kell tehát
tágítani tudatosságunkat és több életünk folyamát elképzelnünk.
Jelenlegi életünkre nézve különösen azt a szeletet kell elképzelnünk,
amit számunkra a Plútó „kivág” a 248 éves ciklusából. Elképzelhetjük
magunkat felmenőink utódjaként is, aki szeretné véghezvinni az ősök
által megkezdett, vagy általuk még fel nem ismerten elmulasztott, a
fejlődéssel összhangban álló feladatokat.
A Plútó, az ősi, kozmikus akarat reprezentánsa, égi útjával kihangsúlyozza a Szűz szimbólumot:
- az Isteni vagy Kozmikus bölcsességet, melynek
felébresztésével, felébredt erőivel mélyíthetjük önismeretünket és
egyben világismeretünket,
- a Szentháromsághoz és az angyali rendekhez való szoros
kapcsolatában pedig megidézi számunkra a kozmikus lét isteni, szellemi
világát az ellentéterőkkel szemben.
És mindezt a Nap útjától való legmagasabb elhajlásában, és
ugyanakkor a ellipszis-ívének a Naphoz közelebb eső részén teszi.
A Cet
A Plútó legmélyebb és a Naptól legtávolabbi pozíciójában a Cethalon (10.ábra) megy keresztül, a Halak konstelláció alatt.
10.ábra
A Cet
A Cetet, Bálnát vagy Tengeri szörnyet legtöbbször az Eridánusz
folyó partján fekvő „állatként” ábrázolják, testének másik felét pedig a
Halak csillagkép határolja.
A Cet története a Kr.e.3.századtól követhető nyomon. Sokféle
történet jelenik meg vele kapcsolatban a mítoszokban. Az mindegyikben
közös azonban, hogy ennek a halnak, vagy inkább szörnynek a mérete
rendkívül nagy, ijesztően nagy volt. A másik jellemző pedig a testének
valamilyen jellegű átalakulásával van összefüggésben.
A legismertebb az Androméda történetében való részvétel, amikor
Perzeusz a levágott Meduzagorgó-fej segítségével kővé dermesztette az
óriási szörnyet, így megszabadítva Andromédát. A mitológiai
történetekben jellemzőbb a harcban a megsebzés, vágás, nyilazás vagy
villám általi halál. A testi átalakulásra, az élő organizmus
megkeményedésére, ásvánnyá válására nemigen van más példa (én legalábbis
nem tudok róla).
Érdekes, hogy több nyelvben is megjelenik a hal valamilyen
hasonló formában. Az angol „whale”, az ősgermán „hwalaz”, a finn „kala”
is halat jelent. Ugyanakkor a görög „hal” egyenlő a sóval.
Többek között Manilius Astronomica-jában is megjelenik a Cet az életadó
sóval kapcsolatban. Manilus szerint, akit a Cet asztrológiai
szempontból befolyásol, az óriási sólepárló telepeket lesz képes építeni
a tengerparton.
Tehát a Cettel kapcsolatban megjelenik a kő és a só, mint szilárd szubsztanciák.
Ahogyan megidézzük, hogy a Plútó belemegy ebbe a csillagképbe,
megérezhetjük ezt a merevedést tagjainkban. A szilárdulás a testünkre
és materiális közegünkre hívja fel a figyelmet, melyet át kellene
szellemesítenünk.
Azt lehet mondani azonban, hogy a legfontosabb jelentés az alvilágot, a pokolt hangsúlyozza számunkra.
Ez Androméda történetében is tetten érhető, de ismerjük a Bibliai
történetet is Jónás prófétával. Jónás történetében egy olyan nagy
tengeri halról van szó, amiben Jónás magát a pokolt tudta érzékelni.
„…és Ő hallott engem a pokol gyomrából kiáltani…” (Jónás 2.2.)
Más források szerint, már Androméda története előtt is egy furcsa
és kegyetlen tengeri kreatúrát láttak a Cetben, mely valószínűleg
először még az Eufráteszi mitológia Tiamatjával volt azonos, melynek
másik formája, megjelenítője a Sárkány (Dracon) az égen. Sokszor
jelenik meg a Cet Sárkány ábrázolásban is, nem csak bálnaszerű nagy
halként, szörnyként.
A harc…
Az előző fejezetben már szó volt a szellemi tanításokban szereplő
háromféle ellenerőről. A csillagképi ábrázolásokban azt láthatjuk, hogy
a kígyó lehet leginkább kapcsolatban Luciferrel. A későbbiekben szó
lesz még ezekről a kígyókról, de már itt fontos megjegyezni a
Kígyótartó és a Herkules csillagképet, melyekben a főszereplő „hősök” a kezükben tartják
a kígyókat. Ez legnagyobb valószínűséggel azt mutatja, hogy a kígyó
megszelídítése számunkra (vagyis a mi korunkban) elérhető,
megvalósítható. Az Ahrimáni lények (szellemi kutatók ide sorolják a
Sárkányt, a fentebb említett Északi Vízikígyót és a Cetet) viszont
mindig elhatároltan jelennek meg, vagy pedig úgy, hogy az emberi alak rájuk lép
(lásd Herkules). Ez leginkább azt mutathatja számunkra, hogy ezekkel az
ellenerőkkel még harcolnunk kell, megváltásuk egy későbbi időszakban
történhet csak meg. Az aszurák képi minőségéről, és így csillagképekre
is vonatkoztatható megjelenéséről szellemi forrásokban nem találtam
érdemleges leírást ezidáig. Az indiai mitológiában megjelennek egy
óriási háromfejű kígyóval kapcsolatban emberalakú démonokként, akik a
kígyó segítségével szeretnének az óceánból örökélet-italhoz (Amrita)
jutni. Az égen ilyen aszurákkal azonosítható démonemberekről nem tudok.
Elképzelhető, hogy a csillagképekben mindhárom ellenerő
elkülönülten nem jelenik meg. A Kígyó és a különböző Szörnyek számunkra
egyfelől együttesen jelképezik az Istenivel szembeni Gonosz erőket,
másfelől a „Gonoszon belül” a két „típus” jelölheti számunkra a
Gonosszal szemben felvehető magatartásunkat: a megváltásra (kígyó, Lucifer) és a harcra (szörny, Ahrimán és aszurák) törekvést.
Ennek megfelelően a Szűz és a Cet viszonylatában az olyan ellenerőkkel lehet dolgunk, melyekkel szemben harcot kell vívnunk.
A képekben elénk tárul, hogy az emberiség isteni képének keresése,
az élet rejtélyének felkutatása, az emberi lény és az univerzum
tudatos megértésének lehetősége a sötétség hercegei által akadályozva,
fenyegetve van.
Ugyanakkor más mitológiai képek is kisérik a Cet és a Szűz
csillagképet. A Cet és a Hydra Typhon származékai, akit végül Horusz
győz le. A Hydrát Herkules, a Cetet pedig Perzeusz győzi le. Mivel
feltételezhetjük, hogy az ellenség kreatúrái azonosak a káldeus
Tiamattal, a nagy világsárkánnyal amely romlást hozott az emberiségre
és az univerzumra, tudhatjuk, hogy őt végül a Napisten, Marduk győzte
le. Ebben a képben rejtőzik a nagy ősképek eredete is, mint a
Szt.Mihály és Szt.György küzdelme a sárkánnyal. (Elisabeth Vreede
például Perzeuszban látja Szt.Mihály égi képét.)
Ez a Plútó útja által kihangsúlyozott egyik feladat: megmenteni az ember kozmikus lelkét, az ember isteni képét (~Szűz) a szellem ellen ható erőktől (~Cet).
(folytatás a III. részben)
Budapest, 2010. november
Felhasznált irodalom:
Rudolf Steiner: Történelmi szimptomatológia
Robert Powell Ph.D.: Hermetic astrology
Peter Orban: A Plútó
Robert Powell Ph.D.: The Sign of the Son of Man in Heaven
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újkori mitológiák : A Plútó (I.rész)
A csillagos ég vizsgálata…
Az asztrológia jelentősége, lehetőségei és korlátai